Børn på vej i institution, til skole og til fritidsaktiviteter til fods, på cykel eller på anden vis og borgere på vej til og fra arbejde, aktiviteter, indkøb og besøg. Mange pendler til arbejde, så der er er trængsel i myldretiden, og vejen er ikke lige fremkommelig, for der færdes mange på fortove, stier og veje. Trafikken går til tider helt i stå. Der er vækst i antallet af cykler og biler, øget ufremkommelighed og i særdeleshed problemer med at komme ud af byen i både syd og nord.
De usikre cykelveje eller mangel på cykelstier langs de få (hoved)færdselsårer i Skødstrup er et kapital for sig, med mange farlige situationer.
Skødstrup har oplevet en befolkningsvækst på 40 procent siden 2008, og vi byder nye borgere velkommen med en infrastruktur, der halter bagefter. Kommunens handlinger er ikke i takt med hvad vi som borgere i et vækstområde kan forvente og planlægning for sammenhængen i infrastrukturen savnes. Den store vækst i 8541 udgør et stigende krav til mobiliteten; det kunne være trafikalt velfungerende, men er det ikke.
Siden december har Fællesrådet har været i dialog med Aarhus Kommune om vores anlægsønsker 2018, i bladet er en status på nogle af punkterne.
Med klog vækst er der plads til os alle.
Hvordan vil Aarhus Kommune medvirke til udviklingen i Skødstrup? Vi venter i spænding på anlægsprogrammet. Måske er der åbenbaringer at finde her.
Af Inger Thranholm, formand for Skødstrup Fællesråd
Foto: Thomas Nykrog
Læs mere i 8541 -dit lokale blad (marts 2019)