Aarhus Ø var kulisse, da en gruppe unge mennesker fra 7. og 8. klasse på Skødstrup Skole kastede sig ud i nye udfordringer i det nyoprettede valgfag idræt og miniadventure.
Der var god stemning og en lille smule nerver, da det ene hold i valgfaget idræt og miniadventure skulle besøge Aarhus International Sailing Center på Aarhus Ø. Men da våddragten kom på, og eleverne kom på vandet, var nerverne stort set væk.
”Du kan godt! Du er megasej! Vi er sammen om det,” lød de opmuntrende ord fra kammeraterne, hvis der alligevel var utryghed ved at skulle kaste sig i vandet fra en motorbåd i fart.
”Det er vigtigt for mig, at eleverne oplever nye måder at bevæge sig på. Det behøver ikke være fodbold det hele. Samtidig skal de også lære, at det at være et hold kan betyde mange ting. God holdånd er også, at man støtter hinanden og siger: ’Nu gør vi det sammen, og det bliver superfedt!’,” siger Sidse Krabsen Rasmussen, der er en af initiativtagerne bag valgfagsholdet.
Hun udgør sammen med Michael Søndergaard lærerteamet, som varetager hele to hold i det populære valgfag.
Sjovt og udfordrende at prøve noget nyt
Alberte fra 7.v og Sofie Amalie fra 7.x, der begge var med på Aarhus Ø, fortæller, at de ønskede faget som første prioritet, fordi de havde lyst til at prøve noget anderledes.
”Vi ved jo godt, hvordan det er at have klasseundervisning, så derfor lød det her spændende og anderledes,” fortæller Sofie Amalie og tilføjer:
”Der er mange fag, hvor vi bare sidder stille, og hvor der godt kunne være mere bevægelse. Man er bare færdig der sidst på eftermiddagen, når man har siddet stille hele dagen. Derfor er det fedt, at vi kan få sådan et valgfag, hvor vi kommer ud og får mere energi og laver noget helt andet.”
Alberte fortæller, at hun overvejede et af de andre valgfag for at blive stærkere fagligt. Valget faldt dog på det, der lød sjovest i sidste ende. Og det er hun glad for efter en dag på vandet.
”Det var en god oplevelse. Det var nyt og spændende, men det var faktisk også hyggeligt og sjovt. Der er meget, vi kan kigge tilbage på og grine af. Og jeg har hørt, vi måske skal skyde med bue og pil, så det glæder jeg mig endnu mere til nu. Det er fedt at prøve noget, man aldrig har prøvet før,” siger hun.
Fremmer den alsidige udvikling
Når man kommer i 7. klasse, stiger antallet af boglige fag, og det faglige pres øges i takt med, at folkeskolens afsluttende eksamen nærmer sig. Derfor udbydes en række valgfag, som gør, at eleverne kan præge deres eget skema. Sidse Krabsen Rasmussen fortæller, hvorfor hun foreslog at oprette faget idræt og miniadventure:
”Jeg syntes, vi manglede flere valgfag med fokus på bevægelse, og hvor eleverne kan møde nye former for idræt. Hvis man nu er kørt lidt fast i skolens og læringens rutiner, er her en mulighed for at opleve noget andet og få nogle nye succesoplevelser. At fremme elevers alsidige udvikling, at udvikle erkendelse, fantasi og få tillid til egne muligheder er en del af folkeskoleloven – disse velovervejede begreber passer perfekt ind i fagets ånd.”
Stor opbakning fra elever og bestyrelse
På Skødstrup Skole besluttes udbuddet af valgfag i fællesskab mellem lærerne, ledelsen, skolebestyrelsen og eleverne. Processen starter ved, at lærerstaben byder ind med ideer til valgfag. Nogle er faste fra år til år, for eksempel 9. årgangs valgfag, hvor eleverne producerer den afsluttende revy, og det populære valgfag ’mad og sundhed’. Men hvert skoleår kommer der nye forslag fra lærere med gode, fagstærke ideer. Det skete for eksempel i år med valgfaget idræt og miniadventure.
Eleverne har også en stemme i processen, når de bliver præsenteret for fagene, før de skal vælge. Det afgøres, hvilke fag der er opbakning til fra elevernes side, og resultatet tages med i skolebestyrelsen, når det endelige udbud skal bestemmes. Fra både elever og skolebestyrelse var der stor opbakning omkring faget idræt og miniadventure, fortæller viceskoleleder, Anette Røge:
”Vores kvalitetsrapport viste, at eleverne generelt rører sig for lidt. Derfor blev det taget op i skolebestyrelsen, og vi valgte at oprette et valghold med fokus på bevægelse. Og med den store opbakning fra eleverne var det tydeligt, at eleverne faktisk også selv var interesserede i at bevæge sig mere.”
Valgfag bliver på mange måder en afveksling for eleverne i de ældste klasser. Det er en måde at åbne skolen op og møde omverdenen, men det er også en måde at fokusere på noget andet end karakterræset.
”Udskolingen har rigtig mange boglige fag i forhold til indskoling og mellemtrin, og rigtig mange af dem er prøvefag. Valgfaget er en mulighed for, at eleverne kan bruge hænderne, være kreativ, bruge kroppen eller tænke anderledes. Og samtidig er det jo stadig fag med et stærkt fagligt indhold,” slutter Anette Røge.
Valgfag på Skødstrup Skole:
Innovation, Fab-lab og programmering
Design og sløjd
Idræt og miniadventure
Uddannelse og job
- årgangs valgfag (produktion af revy)
Krop og bevægelse
Kreativ skrivning og billedkunst
Mad og sundhed
Hverdagsengelsk
Tekst og billeder af Marianne Trier Josefsen, kommunikationsmedarbejder på Skødstrup Skole.