Friskole som alternativ til folkeskolen – Friskolen Børnenes Akademi er en realitet!

Både i 8541 Skødstrup og 8530 Hjortshøj har initiativgrupper ønsket at skabe deres egen friskole. Tanken har været at tilbyde en mindre skole med mulighed for en anden skoledag end folkeskolereformen har dikteret siden 2014.

For gruppen i Hjortshøj er projektet lykkedes – Friskolen hedder Børnenes Akademi og slog dørene op med 15 elever i august 2015.

  • – Navnet Børnenes Akademi har vi diskuteret mange gange. Vi er ikke en eliteskole, som nogle måske synes, navnet refererer til. Vi er en friskole baseret på demokratiske værdier, åben for alle uanset etnicitet og religion, forklarer skoleleder Lise Kranz, der selv er uddannet skolelærer. – Vores vision er at skabe hele mennesker, der oplever glæde og læringslyst i deres skolehverdag.

Tilfredse forældre

Forældre og børn på skolen kommer fra flere forskellige områder f.eks. fra Skødstrup, Hjortshøj, Lystrup og Risskov. Vi ligger enormt centralt med bl.a. kun 5 min. fra togstation og den kommende letbane.

”Børnenes Akademi er det helt rigtige sted for vores datter. På hendes gamle skole, havde hun svært ved at koncentrere sig, og der var mange konflikter i klassen. På friskolen er her et roligt læringsmiljø, og børnene kender hinanden og leger på kryds og tværs. Lærerne er søde og dygtige og håndterer at undervise aldersintegreret på fornemmeste vis,” forklarer Mona Bach, mor til en pige i 3. kl. Lise Kranz forklarer videre:  ”Vi underviser efter evne og ikke efter alder i de små klasser. På min tidligere skole i Aarhus, har vi i mange år undervist aldersintegreret. Når de små børn starter i 0. kl. ved de jo ikke, hvordan man går i skole. Her lærer de det på to uger, for de ser bare på de store. Vi underviser 0.-2. kl. og 3.-4. kl. sammen. Men hvis en elev i 2. kl. er meget dygtig til fx matematik undervises han sammen med 3. kl.

Tilpasningen til den enkelte elev er blot en af de mange fordele, mener Ida Setterberg, der har undervist på skolen siden november. ”Jeg udskiftede mit job i folkeskolen med dette, og jeg har ikke fortrudt ét sekund. Her er virkelig nærvær og engagement, både mellem elever og lærere og mellem forældre og lærere. Det her forældrenes skole, og jeg er ansat af dem. Der sidder bl.a. forældre i bestyrelsen, og forældrerådet er med til at træffe afgørende beslutninger for skolens udvikling.”

”Det har en enorm betydning for vores søn, at vi er med til opbygningen af skolen”, fortæller Jørgen Nielsen, far til en dreng i 0. kl. Friskolen har været vores første skolevalg, og vi nyder at komme her og bidrager med, hvad vi kan til arbejdsdage, rengøring af skolen, og selvfølgelig pr-arbejde, der fylder meget i disse dage. Skolen skal op på 24 elever for at leve op til Styrelsens krav om friskolers 2. leveår. Sidder der nogle forældre og venter på, at skolen skal være større eller mere funderet, inden de lade deres barn starte her, ja så er det måske for sent! Det er nu vi bygger skole, ”lyder opfordringen fra forælder Jørgen Nielsen.

Skoleder Lise Kranz supplerer: ”Jeg er faktisk pavestolt over, at vi har lavet en ny skole helt fra bunden. Ifølge Friskoleforeningen sker det sjældent at friskoler opstår alene på baggrund af en idé. De fleste friskoler udspringer af en lukket folkeskole eller evtuel pladsmangel på den lokale folkeskole. Ingen af delene er tilfældet i skoledistriktet Aarhus nord, der tæller bæltet fra Lisbjerg-Lystrup-Skødstrup.

Man skal ville noget!

Lise Kranz fortæller: ” Vi ønskede, at skabe et andet skoletilbud end folkeskolen, som den er i dag. – Børnenes Akademi har tre kernepunkter: Udeskole, aldersintegration og temaundervisning. En dag om ugen er hele skolen på tur i 3 timer. Vi besøger private virksomheder, museer eller tager ud i naturen for at lære og suge til os af virkeligheden. Børnene er top motiverede, når de er på tur. De slipper for at høre skoleklokken ringe, og de snakker med ”rigtige” mennesker, der arbejder professionelt med deres fag. På skolen forbereder vi os altid inden turen ved f.eks. at læse tekster og bagefter arbejder vi med opgaver. Som friskole skal du leve op til Undervisningsministeriets krav til undervisning i Danmark. Vi har netop haft besøg af en tilsynsførende, der heldigvis roste vores skole. Den tilsynsførende er ansat af staten og skal garantere kvaliteten. Vi mener selv, at vi har skabt en rigtig god skole, men jeg skal da indrømme, at vi sænkede skuldrene en smule efter han var gået”, griner Lise Kranz. ”Han var også begejstret for vores temaundervisning, som eleverne har tre dage om ugen. Med temaundervisning kan vi nå omkring et emne med langt større fordybelse, end et traditionelt skema med mange opdelte timer lægger op til. Et tema varer typisk 4-6 uger, og både elever og lærere finder på emner. Vi har bl.a. haft om farver, byer, kroppen og påske. En anden vigtig ting er, at vi inddrager mindfulness som en naturlig del af skoledagen. Det er vigtigt, at eleverne oplever stunder med ro og tid til at rette opmærksomheden indad. Hver skoledag afsluttes således med 15 min. mindfulness”.

Hvor skal skolen ligge?

Dette har været og er det helt store spørgsmål for mange forældre. Bestyrelsesformand Liv Gro Jensen bor selv i Hjortshøj, og det var her, man ønskede, at skolen skulle starte i første omgang. ”Vi brugte meget lang tid på at finde det rigtige sted for vores dejlige skole. Der er mange krav f.eks. i forhold til lokalplaner mv.,  der skal overholdes for, at det er muligt at drive en skole i en bygning. Så efter mange afslag fra kommunen på bygninger i Hjortshøj-området, bredte vi vores søgning ud. Vi var lykkelige for at finde spejder-hytten i Lystrup, der efterlever alle kravene. Vi har lejet os ind for 2 år, og skolen har virkelig gode rammer her. For tiden er vi i tæt dialog med Jørgen Tækker om at leje os ind hos ham i den nye bydel Nye, der ligger ved Elev. Jørgen Tækker er begejstret for vores skole, og bliver det til virkelighed, kan vi kalde os Nye friskole allerede til maj 2017! Og letbanen kører også lige dertil”.

”Til folk fra Skødstrup, Hjortshøj og Lystrup skal der lyde en stor opfordring: Mød op til skolens Åben Hus arrangementer i den næste tid. Besøg en skole hvor der er plads til at være barn”, afslutter skoleleder Lise Kranz.

Åben Skole 1. maj og 5. juni kl. 10-12.

Åben Skole eftermiddag 12. maj og 2. juni kl. 13.45-15.30

Læs mere på www.boernensakademi.dk

friskole.JPG

 

 

Af Ida Setterberg, lærer Friskolen Børnenes Akademi

 

Relaterede artikler

Et tableau blev stillet frem til eleverne, så de kunne blive inspireret af blodstænk, spillekort, penge og en paryk.
Børn og unge

”En mand er fundet død ved Sokkehuset”

150 elever fra 6. klasse på Skødstrup Skole har i et projekt arbejdet med den lokale forfatter Annie Bahnson, der har fået lov at inspirere hele årgangen til at skrive krimier. Vil du vide, hvad der skete, så start ved Sokkehuset – og tag din smartphone med på eventyr.

Skoleleder på Skødstrup Skole Søren Skalhøj Pedersen
Børn og unge

På morgentur med skolelederen

For lidt over et år siden blev Søren Skalkhøj Petersen ansat som ny leder på Skødstrup skole. Efter en årrække at haft ansvaret på en langt mindre skole. ”8541” tegner et portræt af skolelederen, der sagtens kan mærke, at han nu står i spidsen for Danmarks største skole samlet på en matrikel.