Af Birger Agergaard
Hav tålmodighed, men om nogle år vil det blive lettere og mere sikkert at cykle fra Løgten-Skødstrup og til Aarhus. Det skal ske i form af en ”supercykelsti”, der benytter de nuværende cykelstier og gør dem sammenhængende, bredere og bedre.
Det står at læse i byrådets nye ”mobilitetsplan”, som blandt andet skal sikre, at i år 2030 skal 60 procent af alle ture foregå på cykel, til fods eller i kollektiv trafik.
Planen er en del af klimastrategien om at minimere CO2-udledningen, og i 2030 skal 270.000 tons CO2 være fjernet fra transportsektoren i Aarhus Kommune.
Det bliver dyrt
Tilbage til supercykelstierne, som der allerede findes nogle af, og der skal findes finansiering til flere. Helt billige er disse cykelstier ikke: inden 2030 skal der være fundet og brugt mellem 320 og 530 mio. kr. Byrådet håber, at staten vil deltage i finansieringen.
Et af projekterne hedder Hornslet-ruten. Den går fra centrum i Aarhus og til Hornslet. En del af ruten går gennem Skødstrup og Løgten. På kortet her på siden kan du se, at ruten går ad Grenåvej, Stationsvangen, Bondehaven og gennem Segalt til den cykelsti, der går til Hornslet.
Sikkert for at undgå de mange trafikfarlige udkørsler går ruten ikke ad Nordre Strandvej, men fra Risskovstien til en ny cykelsti på Hørgårdsvej i Risskov op til Grenåvej.
Man kan sige, at det ikke er den mest naturskønne rute efter Risskovstien, men det skulle være den mest direkte og sikre rute.
”Mindre stiopgraderinger”
I mobilitetsplanen står blandt andet:
”Der er allerede gode cykelforhold langs store dele af strækningen. Opgraderinger vil give en mere sammenhængende rute. Det indebærer bl.a. en breddeudvidelse af Risskovstien, en ny cykelsti på Hørgårdsvej i Risskov og en række krydstiltag og mindre stiopgraderinger i Skødstrup-Løgten. Nord for kommunegrænsen er der allerede cykelsti hele vejen til Hornslet, så med disse opgraderinger kan der opnås en sammenhængende supercykelstiforbindelse mellem Aarhus og Hornslet.”
Der er ikke yderligere detaljer om supercykelstien endnu, og hele mobilitetsplanen skal igennem en ”samfundsdialog”, som byrådspartierne kalder det, inden planen kan godkendes i januar 2025.