Vi bliver kun 16.000, hvis man etablerer en helt ny bydel i nord

Screenshot 2020 04 19 at 16.08.04

Skitse fra Kommuneplan 2017

Som tidligere formand for Skødstrup Fællesråd har jeg følt snakken om vækst i vores lokalsamfund ikke bliver fremlagt særligt nuanceret. I den seneste snak om vækst i vores lokalsamfund inkl. de politiske indlæg bliver der snakket om at vi kan blive 16.000 borgere. I dag er vi i Skødstrup, Løgten, Studstrup, Vorre og Segalt i alt ca. 10.000 mennesker, og vi bliver ikke mange flere tusinde indenfor de nuværende byskilte.
Aarhus Kommune arbejder efter en Kommuneplan, der ajourføres hvert 4. år. Heri har der i mange år været skitseret de samme perspektivarealer i vores område. Her ligger der et stort perspektivareal i den nordlige del af Løgten og på marker nord for Kirkeholtvej over mod Hornslet.

Byudvikling i nord
Det areal skal tages i brug, hvis vi skal blive mange flere tusinde. Det areal er attraktivt placeret, da det ligger tæt på både Djurslandsmotorvejen, og der kan etableres en station mere på Letbanen. Men det bliver i en størrelse, som jeg ikke tror bliver en integreret del af vores lokalsamfund. Det bliver en helt ny selvstændig by, og vil dem der flytter dertil selv opfatte sig knyttet til 8541-området?

Byfortætning
Samme kommuneplan giver mulighed for fortætning i det der kaldes ”centerområder”, hvor der i nærheden af letbanestationer som i Løgten kan etableres tættere og højere byggeri end blot to etager. Det giver muligheder for et mere varieret byggeri, så vi f.eks. kan få bygget flere 1-plans boliger som lejligheder og seniorboliger m.m. Det er spændende med mere varieret boligtyper, så f.eks. unge kan finde det attraktivt at bosætte sig, og ældre kan sælge deres villaer og bliver boende i byen. Det vil forskønne vores by, hvis det kan realisere noget af det gamle og forfaldne byggeri kan erstattes heraf som det skete med hele fornyelsen af Løgten Midt, hvor der tidligere lå en gammel kro og forfaldne siloer.
Infrastruktur

Vores største udfordring lige nu er dog, at vores veje er anlagt da området var en lille bondeby. Der er stor belastning på alle veje, og udkørsel fra byen i myldretiden er presset. Der er flere forslag til forbedring heraf, men spørgsmålet er om det bliver løst i de kommende år. Mit forslag er, at man sætter de trafikale forhold på dagsorden og får dem løst, først før man snakker 16.000 borgere i 8541.

Af Steen Hermansen

Læs mere i 8541 -dit lokale blad (april 2020)

Relaterede artikler

Padelland-holdet er opkaldt efter padle Land-banerne, der ligger i det tidligere byggemarked bag Siloetten
Sport & Fritid

Padellands 1. hold i Danmarksserien

Onsdag aften den 12. november rykkede herrernes førstehold i Padel Land op i Danmarksserien efter en stærk 4-2 sejr over Los Paralellos fra X3 i Stavtrup

Magnus Holm passer målet og får ros, når han redder.
Krop og sundhed

De er +65 og har stadig boldøje

Tempoet er behersket og bevægelserne en anelse stive. Men ihærdigheden og boldøjet er intakt, når fodboldspillerne fra Old boys +65 mødes mandag aften til en omgang træning på banerne ved Studstrup.

U15 pigerne sammen med trænerteamet. Initiativtagerne til holdet var Heidi Slyk (nummer to fra højre) og Per Overgaard (bagest).
Børn og unge

Danmarks bedste pigefodboldhold?

Heidi Slyk Simonsen er træner for U15-pigerne i Skødstrup og har været det, siden de var fem år gamle, hvor hun og Per Overgaard blev enige om, at de skulle starte et fodboldhold for deres døtre. Der er flere af pigerne, som spiller på holdet, der har været med fra starten. De har et helt særligt sammenhold og træner på tværs af tre årgange (7-8-9 klasse). De er gode til at spille fodbold og passe på hinanden.