Af Birger Agergaard Foto Thomas Nykrog Byens borgere skal handle mere lokalt, og det skal være nemmere at se hvad vi har at byde på i 8541.
Så kort kan historien fortælles. Skal den være lidt længere, går den på, at et udvalg under Erhverv 8541 er dannet for at styrke butikslivet i Skødstrup og Løgten. Første synlige handling var i april, hvor butikkerne holdt markedsdag og bagagerumsmarked I Løgten.
Laura Salomonsen fra Butik Kærlig Hilsen ”kom til at råbe lidt op”, som hun selv formulerer det. Hun foreslog de andre butiksdrivende i erhvervsforeningen, at de skulle gøre noget mere sammen og udnytte den fælles dynamik.
Det var der god opbakning til, og der blev nedsat et detailhandelsudvalg under erhvervsforeningen. Det består foruden Laura Salomonsen af Kim Berg, Bytorvets Optik, Teddi Sørensen fra Ibens Hundehus og Jimmi Harder fra SuperBrugsen.
Der er mange butikker i Løgten-Skødstrup, hvis man tæller webshops, behandlere og andre med.
”Jeg tror, vi er 30-35, sikkert flere. Med så mange er det jo fjollet ikke at udnytte det, vi kan sammen. Mange borgere ved ikke, hvad man kan få her i byen, og det skal vi blive bedre til at fortælle,” siger Laura Salomonsen.
Vi skal blive endnu bedre til markedsføring
Det foregår i ly af Erhvervsforeningen, som det koster 700 kr. årligt at være medlem af.
”Jeg kom selv lidt tilfældigt med, men jeg fandt jo ud af, at selv om vi ikke arbejder med de samme ting, kan vi netværke. Så nu laver vi blandt andet de her markedsdage, og er ved planlægge en workshop omkring SOME-markedsføring,” fortæller hun.
Udvalget samarbejder med mediehuset Ads On fra kontorfællesskabet Jakobs Hus i Skødstrup. Her får de handlende redskaber til egen og fælles markedsføring.
Facebookgruppen 8541 Handel skal være mere kendt af borgerne.
”Den skal være afløseren for stakken af reklamer i postkassen,” proklamerer Laura. Opslagene skal have en kvalitet, der gør det attraktivt at bruge Facebookgruppen.
Markedsdagene er vigtige for at øge folks bevidsthed om, at det er muligt at gøre en god handel og samtidig få en god oplevelse.
”Selv om markedsdagen i april kom i stand med kort varsel, så er vi tilfredse. Der var både godt med folk og butikker, der holdt åbne. På sigt håber vi på endnu større opbakning.
Markedsdage
Detailhandelsudvalget vil arrangere aktiviteter både i eget regi og ved at koble sig på andre begivenheder. Sådan ser årshjulet ud lige nu – både skemalagte og dem på ønskelisten:
• Påskeaktiviteter
• Markedsdag forår
• Løgten Byfest/Løgtenløbet fredag 17. juni
• Markedsdag lørdag 3. september
• Black Friday fredag 25. november
• Juletræstænding lørdag 26. november