Af Birger Agergaard Foto Thomas Nykrog
Det er stadig mørkt her klokken halv otte, hvor skolepatruljen tager opstilling to steder i Skødstrup – fodgængerovergangen på Grenåvej og ved Bondehaven/Midtpunktet. Vi står ved Grenåvej og betragter den tætte trafik af biler og busser, der nærmer sig fodgængerovergangen.
De to piger i patruljen her, Sofie Gade og Matilde Marie Grambo Hansen, træder ud på kørebanen med deres ”slikkepinde” og standser trafikken, så fodgængerne kan passere sikkert. Deres refleksveste lyser op i genskinnet fra bilernes lygter.
På den halve time indtil skolen ringer ind, er der rigtig mange, der skal over Grenåvej, på vej til Danmarks vel nok største skole. Mange kommer fra den nye tunnel under Grenåbanen, og vi kan se, hvor tiltrængt denne nye passage har været for børn og voksne øst for banestrækningen.
Trafikken er tæt om morgenen og klumper lidt sammen ved fodgængerovergangen, så bilerne kommer mest i roligt tempo.
Kørte ind i cyklist
Dog ikke altid. Et eksempel var i november 2020, hvor en bilist overså skolepatruljens gule slikkepinde og kørte ind i en skolepiges cykel, så hun væltede. Hun kom ikke til skade, men var meget forskrækket. Politiet blev underrettet – og henviste til kommunen.
“Det er heldigvis yderst sjældent, at der er farlige situationer som den i 2020. Men vi oplever, at travle morgenbilister kan presse skolepatruljen og trille hen mod dem,” siger Ole S. Hansen, der er lærer på skolen og sammen med Tine Krogh Hansen koordinerer skolepatruljens arbejde.
”Her siger vi altid: patruljens sikkerhed først – de skal ikke gå ind i farlige situationer, men melde til os, hvad der er sket. Så ser vi, hvad vi kan gøre. Oftest er det lokale bilister, og nogle gange ved vi hvem det er,” fortæller Ole S. Hansen.
De nye tavler
En måned efter satte Aarhus Kommune to ekstra advarselstavler op på stedet. Torontolysets orange lamper blinker rytmisk på skift og virker altid. De nye tavler aktiveres af skolepatruljen om morgenen, og de slukker dem igen klokken lidt over otte.
Kan I mærke en effekt af de nye tavler?
”Lidt. Torontolyset er der jo også, og det giver opmærksomhed,” svarer Ole S. Hansen. Matilde supplerer med, at hun fornemmer, at bilerne kører lidt langsommere på grund af færdselstavlen.
Ole Sønderskov Hansen, der sammen med kollega Tine Krogh Hansen koordinerer skolepatruljens arbejde, tager blandt andet imod meldinger fra patruljen, hvis nogle bilister opfører sig uheldigt.
Oppe ved Bondehaven og Midtpunktets afsætningsplads, hvor tre af skolepatruljens medlemmer står, kommer de også af og til ud for forældre, der har alt for travlt med at aflevere børn i kys-og-kør-zonen. Fordi der er så mange forældre, der sætter børnene af ved Midtpunktet, kan der opstå køer af biler, og det stresser nogle af dem. Emil Rosenberg-Nielsen oplevede for eksempel, at en bilist kørte ind i hans slikkepind, fordi klokken var mange, og vedkommende havde travlt.
Hvad med eftermiddagen?
Men, skal det igen understreges: det hører til sjældenhederne, at bilerne maser sig frem. Det er svært at overse gule refleksveste og slikkepinde, så bilisterne respekterer generelt fodgængernes fortrinsret på Grenåvej. I hvert fald i den halve time før klokken ringer ind. Resten af dagen er det generelt sådan, at fodgængere kun bevæger sig ud på kørebanen, hvis de er sikre på, at bilisterne har set dem.
På Facebookgruppen ”8541 Borgere til Borger” er der tit meldinger om, at bilerne kører for hurtigt på Grenåvej, og der berettes om næsten-ulykker.
Burde skolepatruljen så ikke også stå ved overgangen efter skoletid, spørger vi Ole S. Hansen om.
Men det er ikke så enkelt, for skolebørnene får fri på forskellige tidspunkter, og ofte er de i SFOen.
“Belastningen er værst i morgentrafikken, og jeg vil i øvrigt opfordre til, at man øver det at færdes i trafikken og lader børnene transportere sig selv til og fra skole. Det vil i øvrigt også nedsætte trafikmængden omkring skolen,” bemærker han
Som nævnt skal de nye tavler kun lyse, når skolepatruljen arbejder. Det er dog sket, at de også lyser på andre tidspunkter, men der har været tekniske startvanskeligheder, og det er også sket, at en patrulje har glemt at slukke lyset.
Der er fem elever fra 8. klasse på ”arbejde” ad gangen. Dem, som Bladet 8541 mødte denne morgen, var (fra venstre): Jonas Finsen Jung Pedersen, Emil Rosenberg Nielsen, Rasmus Højland-Rønde, Matilde Marie Grambo Hansen og Sofie Gade.
Faktaboks: Det sure med det søde
Der er hvert år 25 medlemmer i skolepatruljen. De arbejder i teams på fem elever, som tager en uge på ”jobbet” og derefter har fri i fire uger.
Det er et krævende arbejde at stå tidligt op og håndtere trafikken og de enkelte sure opstød fra bilisterne, som der måtte være. Men der er langt flere ansøgere til tjansen end de 25, så det er eftertragtet at komme med i patruljen.
Der er en lille økonomisk gulerod på 750 kr. for et skoleår, men måske lige så vigtigt er det, at de kommer på ture sammen hvert år, blandt andet til bowling og i Tivoli Friheden.
Det har lige været ”Den sureste uge”, som uge 5 kaldes, og her får patruljens medlemmer ekstra opmærksomhed og påskønnelse. Et år var det eksempelvil skolelederen, der stod på Grenåvej i regn og rusk for at mærke på egen krop, hvor vigtigt et arbejde skolepatruljen udfører.