Bare en bunke gravsten?

Provst Esben Thusgaard foretog i silende regnvejr den officielle åbning af lapidariet. Gravstenen til højre er sat for blandt andet folketingsmedlem Simon Andersen.
Provst Esben Thusgaard foretog i silende regnvejr den officielle åbning af lapidariet. Gravstenen til højre er sat for blandt andet folketingsmedlem Simon Andersen.

Tekst og foto Birger Agergaard

Nix! Et lapidarium er ikke bare en tilfældig bunke gravsten på en kirkegård. Det er derimod bevaringsværdige gravsten, som Nationalmuseet har udpeget til at blive gemt for eftertiden.

I silende regnvejr midt i juni indviede Skødstrup Kirke et lapidarium med en snes gamle gravsten. Nogle er valgt på grund af en tidstypisk udformning, andre på grund af indskriften – og de historier, som navne og titler kan fortælle.

Du kan finde lapidariet nederst på den gamle del af kirkegården på den side, vejen går rundt om kirken. Det er tæt på den nederste indgang fra Kirkepladsen. Provstiet har gjort det økonomisk muligt at gennemføre projektet, og der er også tænkt på biodiversitet med planter, som blomstrer på forskellige tidspunkter og giver levemuligheder for insekter.

I kirken fortalte Peter Christensen, formand for Egnsarkivet, om, at hver gravsten fortæller en lokalhistorie, og de fleste afdøde personer vil gerne huskes af familien og andre. Han havde forberedt sig til åbningen ved at dykke ned i lokalhistorien og har talt med slægtninge til nogle af dem, der har fået deres gravsten med i lapidariet.

Der er for eksempel to brødre, Jens og Ingvar Udsen. Jens var hotelejer i Slagelse, men blev begravet i Skødstrup sammen med sin bror, der drev Skødstrup Mølle.

Der er gode lokalhistorier i gravstenene – dem er Egnsarkivet dykket ned i.
Der er gode lokalhistorier i gravstenene – dem er Egnsarkivet dykket ned i.

Dernæst centralbestyrerinde Marie Christensen, der boede og havde telefoncentral i det nordligste af Løgten. Først kom der en central i Skødstrup og dernæst centralen i Løgten. Senere lukkede de begge ved indlemmelsen i Jysk Telefon.

Så er der Lærer Andersen, som drev skole i Skødstrup indtil 1931, idet der på gravstenen står, at han døde på skolen.

Lokalområdet har også haft et folketingsmedlem – Simon Andersen, der levede fra 1844 til 1931. Han drev Indrupgård som en del af landsbyen Indrupgårde, hvor nu motorvejen krydser Vosnæsvej. Han blev først sognerådsformand og senere folketingsmedlem for Venstre.

Og så videre!

Læs hele augustnummeret 2024 på PDF

Relaterede artikler

Dengang: Hovedvej til Grenå - Nu hjelmagervej før bakken op til Ny Studstrupvej.
Egnsarkiv

Tagmosevej førte helt til Grenå

Vejnavne og stednavne i Skødstrup Sogn
Hvorfor hedder de sådan?
Tagmosen er et gammelt stednavn i Skødstrup Sogn. Det er navnet på et moseområde på med et areal svarende til fem fodboldbaner. Tidligere har der været tørvegravning og høst af tagrør til stråtækning af huse.

Ølhandler Ejnar Andersens hus står der stadig. Vejnavnet Ceresvej anes til højre i billedet.
Egnsarkiv

Hvorfor hedder de sådan?

Ceresvej – er det noget med en planet eller den romerske gudinde for korn og frugtbarhed af samme navn. Eller har det noget med øl at gøre?

Kultur

Blodbøgen brusede

Lørdag den 30. august kunne omkring 1000 publikummer i strålende sol nyde gratis adgang til det flotte årlige arrangement.
Der var musik og børneunderholdning fra middagstid, især for de helt unge, og senere på aftenen et mere voksent program.