Skip to content

Byens allerførste lyskryds

I sidste nummer skrev vi, at det nye lyskryds fra Løgten og Segalt og over mod Hornslet, var byens første. Løgten har dog tidligere haft et lyskryds. I 1972 blev det etableret på Grenåvej, hvor Vorrevej og Hjelmagervej støder til. Dengang var Djurslandmotorvejen endnu ikke bygget, og derfor var der stadig mere tæt og tung trafik gennem Løgten. Lyskrydset sikrede skolevejen og gjorde det nemmere at komme ind på Grenåvej fra sidevejene.
Da motorvejen åbnede i 1978, aftog trafikken, og i forbindelse med at den nye Løgten Midt-kompleks blev etableret med en 40 km/t zone, blev lysreguleringen overflødig og derfor taget ned igen.
Tak til Bo Nielsen fra Skødstrup for den præcisering.

Af Thomas Nykrog

Læs flere artikler her

Relaterede artikler

Som du kan se af kortet, gøres Berberisvej og en del af Grankrogen offentlig. Men hvad med de sidste 40 meter af Grankrogen, hvor der kun er seks grundejere?
Trafik & veje

Kommunen bøjer sig:

Bladet 8541 har flere gange skrevet om Berberisvej og Grankrogen, som blev anbefalet som skolevej, men som alligevel selv skulle betale vedligeholdelse og snerydning, da det er en privat vej. Grundejerne har følt sig dårligt behandlet og savnet lydhørhed om ønsket om at blive optaget som offentlig vej.

220803 Trafikstøj ved Vosnæsparken 3 sh
Politik

Motorvejen kan støje videre i høj fart

Aarhus Kommune har for nylig vedtaget en ny støjhandlingsplan for kommunen. Trods ikke færre end 34 høringssvar med opfordringer til at nedsætte hastigheden fra 130 km/t til 110 km/t og dermed mindske støjen, indeholder støjhandlingsplanen ingen konkrete initiativer vedrørende motorvejsstrækning 15 forbi Skejby, Lisbjerg, Terp, Lystrup, Hjortshøj, Skødstrup og Løgten.

Trafik & veje

Læs dette, og slip for en bøde

Er du opmærksom på de nye fartbegrænsninger i 8541 – og er der tydeligt skiltet? Se dette eksempel fra Skovlundvej på strækningen fra Gartnergården til Grenåvej.