Cykelstriberne dur bare ikke

Et Kinder-æg kendes på sine tre overraskelser. Og strækningen mellem Løgtenbageren og resten af strækningen ud ad Løgtenvej kan kendes på sine to, ofte tre problemer.

En borger, Erik fra Møllesvinget, fotograferede i september en bil, hvis ejer præsterede hele tre overtrædelser:

  • ind over cykelsti
  • imod færdselsretning
  • og ingen standsning/parkering mellem 8 og 18 uden for de opstribede p-felter.

Det er velkendte problemer, og siden cyklisterne fik deres cykelstriber for snart mange år siden, har der været masser af parkeringer ind over cykelstriben og næsten-ulykker, når cyklister ramler ind i en bildør, som åbnes. Bilister er ganske enkelt ikke tilstrækkeligt opmærksomme på, at striberne angiver, at her kommer der cyklister.

Den bør lægges om
Cykelstriberne har flere gange været til diskussion i Fællesrådet, og fra formanden Inger Thranholm lyder meldingen, at man gerne ser en omlægning af hele vejen fra bageren til slutningen af Grenåvej nord. Hendes bud lyder:

”Et hævet cykel-/gangsti, som der er på begge sider indtil Grenåvej 778. En hævet flade inviterer ikke i samme grad til at holde ind over,” siger hun. Fællesrådet mener, at da trafikmængden stiger i området, og der bygges mange boliger på den nordvestlige side af vejen, er det nødvendigt at sikre cyklisterne.

Af Birger Agergaard

Læs mere i 8541 -dit lokal blad (oktober 2019) 

Relaterede artikler

Grenåvej-bakken-cykelsti
Trafik & veje

Vejfronten: to gode og en mindre god nyhed

Der er gode nyheder til både bilister og cyklister på Grenåvej i Skødstrup-Løgten. Den gode nyhed er, at Grenåvej vil få et pænere og ”bymæssigt” udtryk med flere fortovsfliser og chaussesten, og bilisterne får desuden et nyt slidlag allerede i år på en del af den lange strækning.

Trafik & veje

Så mange biler kører på vejene

Grenåvej i Løgten og Skødstrup er en af de mest trafikerede ”byveje” i Aarhus Kommune. Selv om motorvejen aflaster Løgten-Skødstrup med op til 30.000 biler om dagen, så er vejen gennem vores tvillingebyer meget befærdet.

Som du kan se af kortet, gøres Berberisvej og en del af Grankrogen offentlig. Men hvad med de sidste 40 meter af Grankrogen, hvor der kun er seks grundejere?
Trafik & veje

Kommunen bøjer sig:

Bladet 8541 har flere gange skrevet om Berberisvej og Grankrogen, som blev anbefalet som skolevej, men som alligevel selv skulle betale vedligeholdelse og snerydning, da det er en privat vej. Grundejerne har følt sig dårligt behandlet og savnet lydhørhed om ønsket om at blive optaget som offentlig vej.