Det bliver et stort energianlæg

Vi kan ikke vise skitser af anlægget, da meget endnu ikke er afklaret. Her ses placeringen lige over for Skødstrup Søndersø. Først blev anlægget kaldt ”Skæring”, men nu hedder det ”Studstrup”. På kortet er det dog tydeligt, at anlægget ligger ved Skødstrup.
Vi kan ikke vise skitser af anlægget, da meget endnu ikke er afklaret. Her ses placeringen lige over for Skødstrup Søndersø. Først blev anlægget kaldt ”Skæring”, men nu hedder det ”Studstrup”. På kortet er det dog tydeligt, at anlægget ligger ved Skødstrup.

Af Birger Agergaard

Det bliver ikke et anlæg som Studstrupværket – slet ikke. Alligevel vil et kommende energianlæg med luft-til-vand-varmepumper ved Skødstrup komme til at fylde godt i landskabet på den anden side af motorvejen set fra Skødstrup Søndersø.

Det kom frem på et møde, hvor Kredsløb og Aarhus Kommune orienterede fællesrådene i Skødstrup og Skæring om planerne. Der blev vist plancher, men da der er tale om foreløbige skitser, og mange forhold endnu ikke ligger fast, kan vi desværre ikke vise skitserne i denne artikel. Oplysningerne i artiklen skal derfor tages med forbehold.

Anlægget vil blive markant både i højden og i udbredelsen. Dels skal der være høje akkumuleringstanke, dels vil bygningerne brede sig over et stort areal. Der bliver bygninger til luftindtag samt et pumpehus.

Det areal, som Kredsløb har købt op ad motorvejen, er 11 hektar stort. Op mod en tredjedel ligger under elmaster og kan derfor ikke bebygges. Kredsløb overvejer, hvad denne del af arealet kan bruges til. Selve anlægget bliver indhegnet, da det er kritisk infrastruktur.

Infomøde efter sommerferien
Alt dette vil borgerne kunne høre mere om på et infomøde efter sommerferien eller i løbet af efteråret.

Kredsløb håber at kunne være mere konkrete til infomødet. Mange i Skødstrup vil nok gerne se, hvordan varmetankene kommer til at rage op i landskabet, og høre om, hvordan støjen håndteres. Kredsløb oplyser, at der vil være ventilatorer, som udsender støj, men understreger samtidig, at alle støjgrænser overholdes. Samtidig placeres anlæggene eksempelvis ved motorveje, så de ikke støjer unødigt.

Mens det er Kredsløb, der projekterer anlæggene i ”Fremtidens Fjernvarme”, er det Aarhus Kommune, der som myndighed skal godkende anlæggene. Det sker via de lokalplaner, der skal vedtages for hvert anlæg.

Der har været fem mulige placeringer, og det er der formelt stadig, men nu har Kredsløb udpeget Skødstrup, Harlev og Sabro som de højest prioriterede placeringer.

Hvis og når lokalplanen for anlægget bliver vedtaget af politikerne, er planen, at byggeriet skal begynde i 2027, så anlægget kan stå klar til drift i 2030. Her ophører leverancen af fjernvarme fra Studstrupværket.

Klik på boksen for at følge link til "Kredsløb"
Klik på boksen for at følge linket til “Kredsløb”

Adgangsvejen
Adgangsvejen bliver fra Skovlundvej og forbi ejendommen på Skovlundvej 10, som i øjeblikket er sat til salg. Kredsløb oplyser, at der – bortset fra i byggeperioden – ikke vil være meget trafik.

Læs hele juninummeret 2026 på PDF

Relaterede artikler

Kredsløb synes fortsat, at der skal stå ”Matrikel Skæring” på kortet, fordi sagen ikke har været politisk behandlet endnu. Bemærk i øvrigt, at den ene af lokationerne, den lige ved Gartnergården, er forsvundet fra Kredsløbs kort.
Energi og miljø

(Skødstrup) – blot en parentes?

Det var bare en lille fejllæsning af kortet, da Skødstrup blev til Skæring på en projektside om Kredsløbs kommende store luft-til-vand-varmepumpeanlæg, og det bærer vi naturligvis over med, når bare fejlen bliver rettet.

Collagen her viser ikke konkret, hvordan en luft-til-vand-varmepumpe kan komme se ud på placeringen ved Skødstrup, da de alle bygges forskelligt. Øverst til venstre: Silkeborg. Øverst til højre: Skanderborg. Nederst: Luft-til-vand-varmepumpe i Viborg
Energi og miljø

Varmepumpe-anlæg på vej

Der var først to, og nu er der én konkret lokation for et stort luft-til-vand-varmepumpeanlæg syd for motorvejen – næsten over for Skødstrup Søndersø. Den og tre andre lokationer i Aarhus bliver hjemstederne for en væsentlig del af Kredsløbs kommende varmeforsyning. En mulig placering over for Gartnergården er opgivet.

Morten Dahlin er ministeren, der skal afgøre, om Vosnæs-møllerne bliver rejst. Han vil se på, om nabokommunen er blevet hørt tilstrækkeligt. (Skærmbillede fra Folketingssalen)
Energi og miljø

Minister om Vosnæs-møller: Hensynet til naboer er afgørende

I november var Danmarksdemokraternes Inger Støjberg på besøg i Havhuse, hvor hun hørte vindmøllemodstandernes argumenter imod de planlagte vindmøller ved Vosnæs. Ikke mindst om, hvordan borgerne i Syddjurs – hvor Havhuse ligger – ikke mener at være blevet hørt tilstrækkeligt.

Et enigt Syddjurs Byråd har nedlagt planveto mod projektet, og derfor er det nu op til sagens minister at afgøre sagen.