En dag skal man give den videre

Peder og Inge Lisbergs søn Jesper Lisberg har taget dette billede fra en af de mange ture, som ægteparret fra Studstrup har haft i selskab med deres jolle. Her er parret på Kalø Vig, tæt på Vosnæs Pynt. (Foto Jesper Lisberg)
Peder og Inge Lisbergs søn Jesper Lisberg har taget dette billede fra en af de mange ture, som ægteparret fra Studstrup har haft i selskab med deres jolle. Her er parret på Kalø Vig, tæt på Vosnæs Pynt. (Foto Jesper Lisberg)

Af Birger Agergaard

Kan man godt have et ret nært forhold til sin jolle? For os ikke-bådejere kan det lyde en lille smule mærkeligt, men der hører en historie med, hvis det nu er en Lynæs-jolle, man har haft i næsten 50 år.

Med godt et år tilbage til en slags guldbryllup kan det være hårdt at skulle skille sig af med en Lynæs-jolle.

Redaktionen blev kontaktet af Peder Lisberg fra Studstrup. Han var på vej til at måtte skille sig af med jollen ”FRAL”, som han købte let brugt i 1975. ”Folk skal høre historien om jollen,” foreslog han. Vi takkede ja.

Han har sejlet rigtig meget og sejler stadig, nogle gange også sammen med sin kone Inge. I en større båd har han sammen med kammerater sejlet over Atlanten, og hjemme har de stadig en glasfiberjolle og så Lynæs-jollen.

Blandt træbådsejere er jolletypen berømt for sin sødygtighed.

”Der kommer ikke vand ind i den. Den ligger nærmest som en prop i vandet,” fortæller Peder Lisberg

Peder og Inge Lisberg i Lynæs-jollen FRAL
Peder og Inge Lisberg har valgt at skille sig af med jollen FRAL, der er opkaldt efter de to første børnebørn Freja og Alberte. (Foto Thomas Nykrog

Lynæs-jollen er en træbåd og er bygget i Lynæs ved Hundested. De fleste på Lynæsværftet af Tom Jeppesen, men en del også af hans første makker Viller Bovin. Peders jolle er bygget af Viller Bovin i 1967.

En træbåd skal ofte vedligeholdes. Faktisk hvert år. Det er blevet til mange hundrede timer med slibeklods og lakpensler. Og mange hundrede timers gode oplevelser.

En dag skal den videre
Men en dag skal man give jollen videre. For Peder Lisberg er tiden kommet nu. Han har nok i glasfiberjollen og kanoen.

En Lynæsjolle, der er bygget tilbage i 1967, er ikke kassabel, som man måske skulle tro. Der er mange år i den endnu.

Han havde ikke sat den til salg, men der kom en henvendelse fra en i den Facebookgruppe, der beskæftiger sig med Lynæs-joller. Det viste sig at være den helt rigtige at sælge til, for manden havde kendt Viller Bovin, og Peder ved, at køberen Ole Vilken ville passe godt på FRAL.

”Det er som om båden kommer tilbage til sin oprindelse,” bemærker Peder Lisberg.

Læs hele decembernummeret 2023

Relaterede artikler

Marius Schou Christiansen ser frygtløs ud, når han på sit løbehjul drøner op og ned ad de meterhøje ramper. Selv når hovedet vender nedad, ser han rolig og fattet ud.
Børn og unge

Marius vender på hovedet

Marius Schou Christiansen ser frygtløs ud, når han på sit løbehjul drøner op og ned ad de meterhøje ramper. Selv når hovedet vender nedad, ser han rolig og fattet ud.

Hvis stien rundt om søen bliver retableret, og der kommer en folkeskov med et stiforløb, bliver det gode tider for fodgængere og motionister. (foto fra indvielsen af søen i 2016, Thomas Nykrog)
Attraktivt bymiljø

Søndersø og Sønderskov – et stort puslespil

Det var nærmest et overflødighedshorn, der blev serveret på borgermødet om Skødstrup Søndersø sidst i marts. Der var næsten lige så mange gode ideer som tilhørere på mødet, som desværre kun talte ca. 25.

Skødstrup SF og AGF's pokalfinalehold løber ind på banen
Sport & Fritid

Skødstrup mod AGF i showkamp

Mens det danske landshold stadig var oppe imod stærke hold under EM i Tyskland, havde Skødstrup SF Fodbold Serie 2 hold inviteret selveste AGFs pokalfinalehold til at stille op i en showkamp på hjemmebanen bag Midtpunktet.