Skip to content

Hurtig indsats mod støj

Aarhus Letbane var prisværdigt hurtig til at tage fat på problemerne med skinnestøj i Løgten-Skødstrup.

 190808 Letbaneskinner slibes for at nedbringe skinnestøj 1 190808 Letbaneskinner slibes for at nedbringe skinnestøj 6

Som vi skrev i august-nummeret af 8541, var der helt fra indvielsen massive problemer med støj fra Letbanens skinner i specielt i Løgten-Skødstrup-området. Da vi skrev om det først, turde Aarhus Letbane ikke sige noget om, hvornår de kunne gøre noget ved problemerne, men allerede i starten af august gik man i gang. Det skete ved at skinnerne i løbet af nætterne 6-9. august blev slebet til, så de passede til de nye tog. Og ikke nok med det. Slibning af metal laver normalt en forfærdelig larm, men slibearbejdet forløb forbløffende stilfærdigt.

Ifølge driftsleder Erik Hansen fra Aarhus Letbane opstod problemet, fordi Banedanmark ad flere omgange tidligere har udskiftet skinner, sådan at der på den gamle Grenåbane har ligget flere forskellige skinnetyper med flere forskellige profiler. Og netop profilerne er afgørende for støjen. Sammenligner man med en bil, kan bilens fire hjul godt køre i lidt forskellige hastighed, når bilen drejer. Det er en fordel, fordi bilens venstre side skal køre lidt længere end den højre, når bilen fx drejer mod højre. Det burde hjulene også kunne gøre på et tog, men det kan de ikke. Her sidder hjulene to og to overfor hinanden på samme aksel, og hjulene drejer derfor med præcis samme hastighed uanset om toget drejer til højre eller venstre eller kører ligeud. Når man dertil lægger, at et letbanetog vejer 40-50 tons og ikke har gummidæk, som biler eller fx Paris’ metro, så er der lagt op til seriøs skinnestøj.

Men laver man en skinneprofil, der matcher hjulene på letbanetogene, kan støjen reduceres til det fuldt acceptable niveau, der allerede er opnået flere andre steder på skinnelegemet ind mod Aarhus, og det er det, man har forsøgt med skinneslibningen.

Vores deadline på dette blad faldt nogenlunde sammen med slibearbejdet, men at dømme efter de første reaktioner fra naboerne til skinnerne, er operationen lykkedes. Anitta Nørgaard Leth Sørensen kunne dagen efter, der var blevet slebet nær dem, på vores Facebookgruppe Borger til Borger fortælle, at ”Hos os larmer den slet ikke lige så meget mere! De har slebet her i forgårs nat og hyler slet ikke lige så meget”. Hun bakkes op af flere andre, mens enkelte, som Annette Balshøj, den 8. august endnu ikke kunne høre forskel.

Vi følger op på sagen i vores oktober-nummer. Erik Hansen fortæller, at man i mellemtiden er meget velkommen til at skrive ind på info@aarhusletbane.dk, om det har hjulpet, eller man fortsat føler sig generet af skinnestøjen.

Tekst og foto: Thomas Nykrog
læs mere i 8541 -dit lokale blad (september 2019)

Relaterede artikler

Politik

Det sne-rene kaos

Det er Midtpunktet, som betaler for snerydning, selv om det er skolen, som drager nytte af, at børn kan sættes sikkert af, ikke mindst i kys-og-kør-zonen, der netop er etableret til skolebrug.

Som du kan se af kortet, gøres Berberisvej og en del af Grankrogen offentlig. Men hvad med de sidste 40 meter af Grankrogen, hvor der kun er seks grundejere?
Trafik & veje

Kommunen bøjer sig:

Bladet 8541 har flere gange skrevet om Berberisvej og Grankrogen, som blev anbefalet som skolevej, men som alligevel selv skulle betale vedligeholdelse og snerydning, da det er en privat vej. Grundejerne har følt sig dårligt behandlet og savnet lydhørhed om ønsket om at blive optaget som offentlig vej.

Trafik & veje

Så mange biler kører på vejene

Grenåvej i Løgten og Skødstrup er en af de mest trafikerede ”byveje” i Aarhus Kommune. Selv om motorvejen aflaster Løgten-Skødstrup med op til 30.000 biler om dagen, så er vejen gennem vores tvillingebyer meget befærdet.