Lokalplan for Løgten Bymidte på vej

Satellitbillede: Området mellem Hjelmagervej og superBrugsen

Af Birger Agergaard

Efter mange udsættelser og forhandlinger er der endelig kommet gang i lokalplanen for Løgten Bymidte. Nu forventer Aarhus Kommune, at lokalplan nr. 1252 kan komme i offentlig høring før sommerferien.

Det er planen for det store midtbyprojekt i Løgten, hvor der skal bygges nyt mellem Hjelmagervej og SuperBrugsen. Her skal opføres 108 boliger – nogle af dem bliver almene – på i alt 10.000 kvm., og der etableres 1.300 kvadratmeter erhvervsareal. Ud mod Grenåvej skal der bygges i varierende højder på tre til højst fire etager, og bagved kan der bygges op til fem til seks etager tættest på SuperBrugsen.

Planprocessen startede helt tilbage i 2019, så det har krævet stor tålmodighed fra udviklernes side. Noget af forsinkelsen skyldes, at der skulle findes ny finansiering, og senere skulle kommunen undersøge grundvandet.

Attraktivt byrum
Det er HPD Group, som ejer projektet og vil bygge boliger til både enlige, par, familier og seniorer. Lars Sørensen ejer de gamle bygninger, som skal rives ned.

HPD Group ønsker også at bidrage til at gøre byrummet mere attraktivt, så vejtræer mellem vejbanen og cykelstien bliver en del af projektet. Cykelstien gøres bredere end i dag, så der bliver plads til ladcykler.

Til gengæld bliver der ikke plads til p-pladser på Grenåvej, oplyser Lene Damgaard, der er projektleder på lokalplanen. Parkeringspladserne etableres inde på grunden.

Læs mere om lokalplan 1252 og status for projektet HER

Læs hele februarnummeret 2026 på PDF

Relaterede artikler

Visualisering af "spansk" trappemiljø ved Netto i Løgten
Attraktivt bymiljø

Løgten får en “spansk trappe”

Uformelt mødested: Det lidt kedelige Netto-hjørne i Løgten får en ordentlig overhaling i år. Der skal plantes træer og andet grønt, og ikke mindst får 8541-borgerne et nyt samlingssted i form af en “spansk trappe”.

Kredsløb synes fortsat, at der skal stå ”Matrikel Skæring” på kortet, fordi sagen ikke har været politisk behandlet endnu. Bemærk i øvrigt, at den ene af lokationerne, den lige ved Gartnergården, er forsvundet fra Kredsløbs kort.
Energi og miljø

(Skødstrup) – blot en parentes?

Det var bare en lille fejllæsning af kortet, da Skødstrup blev til Skæring på en projektside om Kredsløbs kommende store luft-til-vand-varmepumpeanlæg, og det bærer vi naturligvis over med, når bare fejlen bliver rettet.

Projektleder Kim Andersen kører på ladcykel, hvor det mange steder er svært at passere snævre bomme. Her ved Fyrrevænget er det lige akkurat muligt.
Lokalplan

Supercykelstien ”klar” i 2026

Allerede fra 1. maj 2026 kan du køre på supercykelstien fra Østbanetorvet langs Grenåvej, igennem Skødstrup-Segalt og videre til Hornslet.
Der er dog et ret væsentligt forbehold: Af alle de forbedringer, der skal til for at kalde det en rigtig supercykelsti, er det kun få ting, der når at blive lavet inden da.