Ny Skoleleder

Henrik Kallestrup Henrik Kallestrup 2

”Skødstrup fortjener en god skole”

“Er det ikke dig, der er ham den nye henne fra kontoret?”

En flok elever fra 8. klasse er i gang med et fysikforsøg, da de får besøg af Henrik Kallestrup i Science-lokalerne.
Jo. Den er god nok, bekræfter han med et lille smil. Han er den nye skoleleder.

Mandag den 18. marts havde Henrik Kallestrup første arbejdsdag som konstitueret skoleleder på Skødstrup Skole. Blot tre dage forinden var det fra Børn og Unge i Aarhus Kommune blevet meldt ud, at tidligere skoleleder Mikkel Kruuse-Andersen var opsagt.

Synlig og tilgængelig
Mandag morgen havde Henrik Kallestrup dermed 142 nye medarbejdere, 1.240 nye elever og et par tusinde nye forældre at hilse på. Et stykke fodarbejde, han fra første dag har taget bogstaveligt.

”Jeg gør meget for at være synlig. Man vil ofte se mig om morgenen, hvor jeg er rundt for at sige godmorgen, og til de forskellige aktiviteter der foregår på skolen og SFO’en i løbet af ugen. Det er vigtigt for mig at være tilgængelig. Og at folk ved, at man altid er velkommen til at kontakte mig,” siger Henrik Kallestrup.

42-årige Henrik Kallestrup bor i Silkeborg med sin kone og tre børn, der alle går i folkeskole. Han kommer fra en stilling som skoleleder på Viby Skole og har mange års ledererfaring fra både Horsens og Viborg Kommune før det.

Rigtig meget fungerer
Henrik Kallestrup skal være konstitueret skoleleder på Skødstrup Skole indtil udgangen af 2019. Herefter ansættes der efter planen en ny skoleleder. Det hele er gået stærkt, men han er blevet godt modtaget, siger Henrik Kallestrup. Og hans indtryk af skolen er, trods dens udfordringer, meget positivt.

”Jeg ser rigtig meget, der fungerer. Jeg ser engageret undervisning i klassen og SFO-aktiviteter, der er drevet af indre motivation. Jeg har snakket med medarbejdere, bestyrelse, forældre og elever, der alle sammen rigtig gerne vil have det til at fungere,” siger han.

”Men det, jeg særligt kigger efter, er børnene. Kan man se lyset i deres øjne i undervisningen, pauserne og SFO’en? Og det kan jeg rigtig mange steder. Jeg fornemmer, at de har en glædesfyldt hverdag, hvor de oplever gode, men også udfordrende ting, som er en del af et godt børneliv. Jeg ser en kæmpestor børneflok, der er i en generel positiv udvikling.”

Væk fra orkanens øje
Han mærker dog også, at Skødstrup Skole er et sted, der på det seneste har befundet sig midt i orkanens øje.

”Jeg er kommet til en skole, der bærer præg af, at det den seneste tid har været turbulent. Jeg har mærket det på både ledere, medarbejdere og de forældre, jeg har mødt på gangene. Det er ikke rart at få kastet et negativt lys ned over sig. Det gør hverken noget godt for arbejdsmiljøet eller for den tillid, forældre bør have til den skole, de sender deres børn i hver dag,” siger han.

Derfor er netop synlighed, troværdighed og tydelig kommunikation nøgleordene for de nye skinner, Henrik Kallestrup i samarbejde med den nye skolebestyrelse vil lægge ud for skolen.

”Skødstrup fortjener en god skole med god opbakning. Ganske enkelt. Og det har byen alle forudsætninger for at få. Det er et lokalsamfund i vækst, der rigtig gerne vil udviklingen. Jeg skal ud og se folk i øjnene og høre deres side af sagen, for der er faktisk mulighed for at få indflydelse på sådan en skole. Samtidig handler det om troværdighed. At når vi har truffet en beslutning, er det den, vi går med, får evalueret på og rettet til,” siger han.

Den store skole
Skødstrup Skole huser godt dobbelt så mange elever og medarbejdere som Viby Skole, hvor Henrik Kallestrup har været skoleleder siden 2015. Derfor er det også tydeligt for ham, hvilke udfordringer en stor skole særligt står overfor.

”På en stor skole som den her er det svært at gøre beslutningsprocesser tydelige og inddragende. Der vil altid være nogen, der synes, at det kunne være anderledes. Derfor har jeg stor fokus på at kommunikere ud, hvorfor vi gør, som vi gør. Det plejer at skabe en forståelse. Ikke nødvendigvis en accept, men en forståelse. Åbenhed kan samtidig være med til at kvalificere en beslutning. Så man kan få nogle vinkler med, som man rent faktisk ikke havde set.”

Frem til nytår ligger der en række helt konkrete opgaver på Henrik Kallestrups skrivebord. Det drejer sig blandt andet om at nedbringe sygefraværet blandt medarbejderne, få bragt økonomien tilbage på sporet og at få sat indsatser i gang for bedre medarbejdertrivsel.

Forældredemokratiet
Og så skal den nye skolebestyrelse op at køre.

”En af mine store opgaver er at få en ny bestyrelse og dermed forældredemokratiet til at fungere. Det glæder jeg mig rigtig meget til. Det gode ved en bestyrelse er, at der er forskellige interessenter, der ser forskellige ting. I en velfungerende bestyrelse kan man spille hinanden gode. Vi har alle nogle blinde vinkler, og dem skal vi have frem i en god konstruktiv drøftelse, hvor vi også udfordrer hinanden, hvis der er noget, der undrer,” siger han.

Tilbage i Science-lokalet viser et par unge drenge lige dele passionerede og generte deres projekt frem til den nye skoleleder. Det er bare ét af de mange små indblik, Henrik Kallestrup har fået i børnenes hverdag på Skødstrup Skole i det første uger på pinden.

Og når alt kommer til alt, er det øjeblikke som disse, der er essensen af det hele, understreger han:

”Vi er her alle sammen, fordi der hver eneste dag kommer børn, der skal have en god skole. Her skal være læring og trivsel. Vi er her for børnenes skyld. Det er det vigtigste.”

Af Charlotte Kongsgaard, Kommunikationsmedarbejder Skødstrup Skole og Skødstrup Dagtilbud

 Læs mere i 8541 -dit lokale blad (maj 2019)

Relaterede artikler

Van Gok Band foran skolen
Skole og institutioner

Gamle elever og lærere fester

Er du fuldvoksen og trådte dine barnesko på Skødstrup Skole? Eller var du lærer dengang?
Så kan du deltage i en fest for gamle elever og lærere. Den foregår lørdag 29. juni i Hornslet-Hallen.

Skoleleder på Skødstrup Skole Søren Skalhøj Pedersen
Børn og unge

På morgentur med skolelederen

For lidt over et år siden blev Søren Skalkhøj Petersen ansat som ny leder på Skødstrup skole. Efter en årrække at haft ansvaret på en langt mindre skole. ”8541” tegner et portræt af skolelederen, der sagtens kan mærke, at han nu står i spidsen for Danmarks største skole samlet på en matrikel.

Red Barnet-gruppen fra 6. f. på Skødstrup skole: Anton, Magnus, Maria og Filipa.
Børn og unge

Mere fokus på fattigdom

6. f på Skødstrup Skole havde i slutningen af 2023 en projektuge, hvor temaet var hjælpeorganisationer.
En af grupperne i klassen valgte at skrive til 8541-bladet om sit arbejde med Red Barnet, og resultatet følger her: