Rådmand: Jeg synes vi lytter til borgerne –

wind turbine 184335

Af Birger Agergaard

De måske kommende vindmøller ved Vosnæs fik en omgang på 40 minutter i Aarhus Byråds møde i november. Er borgerne og nabokommunen blevet hørt nok i sagen, var emnet, og det mente Danmarksdemokraterne og Venstre ikke var tilfældet.

De to partier rejste debatten oven på det klare ønske fra hele Syddjurs Kommune om at skrotte planen. Men de mente samtidig, at borgerinddragelsen halter slemt.

Jacob Søgaard Clausen (DD) begrundede:
”Noget tyder på, at Syddjurs Kommune varetager borgernes ve og vel mere, end vi gør i Aarhus. Her omgår vi borgerinddragelse ved at skrive direkte ind i klimaaftalen, at der skal rejses vindmøller ved Vosnæs. Det er en helt forkert tilgang.”

Rådmand Nicolaj Bang (Kons.) medgav, at der er sket alvorlige fejl i processen, og det har man lært af.
”Jeg er enig i, at vi skal behandle hinanden ordentligt, og jeg synes, at vi i Teknik og Miljø lytter til borgerne. Men det er temaplanen, vi arbejder efter, og her er Vosnæs udlagt til vindmøller. Vi arbejder ikke efter alternativer, som vi ikke har fået ansøgninger på,” sagde han. Han nævnte også, at nu har forligspartierne i byrådet inviteret Syddjurs Byråd til møde.

Gert Bjerregaard (V) fastholdt, at Aarhus Kommune har tilsidesat alle intentioner om ordentlighed i sagen. Han anførte også, at embedsværket tidligere ikke har anset Vosnæs som egnet for vindmøller, men at et politisk flertal mener noget andet.

Jesper Kjeldsen (S): ”Danmarksdemokraterne og Venstre siger de vil være solidariske med borgerne. Men de er ikke solidariske med Danmarks fremtid. Og folk ER blevet hørt, jeg husker, at Skødstrup Fællesråd havde en udtalelse i 2018, og den var positiv.”

Metin Aydin (Rad.V.) syntes ikke, at Aarhus bør tage et særligt hensyn til Syddjurs:
”Vores jurisdiktion (magt, red.) går til kommunegrænsen og ikke længere. Vi overholder støjgrænserne for vindmøllerne, og så er den ikke længere.”

Henrik Arens (Lib. All.) var ikke enig:
”Vindmøller skal ud på havet og solceller op på tagene. Det er tankevækkende, at hele Syddjurs Byråd ikke ønsker det her, men Aarhus Kommune vil sætte vindmøller op så tæt på kommunegrænsen som muligt.”

Solvejg Munk (Enhl.): ”Forslagsstillerne har en pointe, og det er støjen, som kan gå over store afstande. Vi går ind for møller på Vosnæs, men vi ser frem til miljøvurderingen.”

Liv Gro Jensen (SF) sagde, at hun står ved aftalen om Vosnæs-møller.

Læs hele decembernummeret 2024 på PDF

Relaterede artikler

Studstrup Borgerforenings vindmøllemøde 2025
Energi og miljø

Vrede i Studstrup over vindmølleplaner

I Studstrup er der er optræk til mange ansøgninger om værditab – og til et fælles søgsmål mod NRGi Renewables, hvis erstatningerne for de måske kommende vindmøller ikke vurderes som rimelige.

Energi og miljø

Sig din mening om varmepumpeanlægget

Hvad bliver miljøkonsekvenserne af et nyt energianlæg ved Skødstrup? Det kan du indgive høringssvar om til og med 29. juni.

Energi og miljø

Skræmmebilledet holder vand

VINDMØLLESTØJEN: Det kom frem i sommer, at områder som Skæring, Studstrup, Skødstrup, Hornslet, Mørke, Ugelbølle, Rønde og Følle vil opleve sundhedsskadelige påvirkninger af støjen i den dybe skala, hvis der rejses tre vindmøller ved Vosnæs. Støjen vil her kunne komme over 100 db. Og i Havhuse, tættest på møllerne, ville støjen og virkningerne være endnu højere og dermed potentielt endnu skadeligere.