Slut med kul på Studstrupværket fra 2023

Fra 2023 vil du ikke længere kunne se kul på havnen i Studstrup, og strømmen og varmen vil alene blive produceret ved hjælp af biomasse og en mindre andel halm. Det er besluttet af koncernledelsen i Dong, nu Ørsted, som Studstrupværket er en del af.
Sådan er det ikke i dag. Der fyres stadig med kul uden for varmesæsonen.
Efter biomasseanlægget til 1,3 milliard kroner blev indviet i oktober 2016, kunne hele Studstrupværket i princippet droppe kullene – i hvert fald efter indkøringsperioden. AffaldVarme har betalt 80 procent af ombygningen, men sikrer sig til gengæld, at varmen er produceret på ren biomasse, og den er billigere, end hvis Dong havde stået for investeringen.
Men hvorfor er der så stadig kullagre på Studstrupværkets havn? Opmærksomme borgere har lagt mærke til, at nok blev kullagrene markant mindre efter 2016, men nu er der pænt store kulbunker igen. Størrelsen svinger dog en del med årstiderne.
Det skyldes ifølge Ørsted, at man også uden for varmesæsonen skal levere såkaldte systemydelser til nettet, og her har leverandørerne (her: Ørsted) pligt til at levere strømmen på den billigste måde. Thomas Lyse, som er ansvarlig for markedsaktiviteterne for Ørsteds kraftvarmeværker, forklarer:
”Vi er forpligtiget til at levere systemydelser til det danske elmarked fra vores kraftvarmeværker på den mest økonomiske måde. For at gøre dette uden for varmesæsonen, må vi nogle gange anvende kul på Studstrup blok 4.”
Det er derfor, at kulforbruget i Studstrup er større end i de første år efter biomassens indkøring. Thomas Lyse siger:
”Energinet er i 2020 efter en længere pause begyndt at udbyde visse systemydelser igen i Vestdanmark. Vi er forpligtet til at deltage i disse udbud, og vi har vundet flere af dem. Uden for varmesæsonen må vi nogle gange levere disse ydelser på kul i Studstrup.”
Ørsted oplyser dog over for 8541, at der ikke er ændret på beslutningen om at udfase kul, så de er helt væk fra 2023.

Af Birger Agergaard Foto Thomas Nykrog

læs mere i 8541 -dit lokale blad (september 2020)

Læs også “Ørsted afviser kritik af biomasse”

 

Relaterede artikler

Djurslands Bank lukker ikke filialer, sådan som visse store banker gør. Men Jimmi Skovs team fordeler tiden mellem Hornslet og Skødstrup.
Erhverv

Djurslands Bank vil være synlig

Det er en rigtig Skødstrup-dreng, der er blevet filialdirektør i Djurslands Bank. Jimmi Skov har boet i byen i et par årtier, han er kasserer i Skødstrup Sports Forening, aktiv i den lokale dartklub og levende interesseret i byens liv. Og så bor han kun et par stenkast fra bankens filial på Grenåvej i Skødstrup.

Erhverv

Fra porcelæn til moduler i træ

Efter mere end 40 år i Skødstrup flytter virksomheden Aida fra byen.
I stedet for porcelæn, glas og køkkenudstyr er lokalerne på adressen Langs Skoven 8 ved Grenåvej nu blevet fyldt med maskiner, der fremstiller træmoduler til moderne byggeri.

Ernæring, udstyr til dyr, stive led – alt kan du spørge Johnny Hune Pedersen om.
Erhverv

NaturligtDyrefoder fejrer 15 år

NaturligtDyrefoder på Grenåvej i Løgten kan i år fejre 15-års jubilæum. De seneste 15 år har været en fantastisk rejse, og jeg er dybt taknemmelig for den tillid, folk viser mig og butikken,” fortæller Johnny Hune Pedersen.