Warning: Trying to access array offset on false in /var/www/8541.dk/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39
Sti under banen et skridt nærmere - 8541

Sti under banen et skridt nærmere


Warning: Trying to access array offset on false in /var/www/8541.dk/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Ingen ved endnu, hvornår de første fodgængere kan passere under Grenåbanen i en tunnel mellem nybyggerkvarterne og Grenåvej.
Men nu er en forhindring for gennemførelsen fjernet. Ejerne af Trekantgrunden, hvor en cykel- og gangsti skulle forbinde tunnelen og Grenåvej, fik ikke medhold i en klagesag over projektet. De var utilfredse med projektet og med prisen, så de indklagede projektet til først Fredningsnævnet, og da det sagde god for projektet, klagede ejerne videre til Miljø- og Fødevareklagenævnet, som i vinter havde haft sagen liggende i over to år.

Det omtalte vi i bladets februarnummer.
10. juli kom afgørelsen endelig: ”Det ansøgte sti- og tunnelprojekt er ikke i strid med fredningsformål.”
”Dermed er en vigtig forudsætning for stiens tilblivelse faldet ud til fordel for projektet,” noterer sagsbehandler i Aarhus Kommune, Morten Stycke. Det sker i en mail til Grundejerforeningen Fruenseje Udsigten, som havde spurgt kommunen, hvor sagen står.
Grundejerforeningen spurgte, om sagen er afgjort i klagenævnet, og om der derefter kan ekspoprieres jord til stien.
Mens kommunen kan svare ja til det første, må den sige nej til, at der nu kan eksproprieres. Men nu er dette op til kommunen selv:
”Der er på nuværende tidspunkt ikke givet mandat til gennemførsel af ekspropriation, det vil kræve et projekt til indstilling og beslutning på byrådet. Dog er der mandat til, at ekspropriationsprocessen indledes, på baggrund af seneste skitseprojekt med stiforbindelsen beliggende nærmest Violskrænten,” hedder det i svaret til grundejerforeningen.

Grundejere er bekymrede
Formand for Bestyrelsen Fruenseje Udsigten, Pede Steen Jensen, har efter et bestyrelsesmøde sendt 8541 denne udtalelse:
”Vores bekymring for børnenes skolevej er bundet op på den manglende tunnel. Vi er i grundejerforeningen ikke interesseret i, hvad der ligger til grund for det langtrukne forløb, men vil presse på for en snarlig løsning, som byens små og store trafikanter kan være trygge i.
En tunnel vil gavne sammenhængskraften i en hurtigt voksende by som Skødstrup/ Løgten. Det er jo ikke kun børn nedenfor banelegemet, som skal benytte tunnelen, men skolekammerater som vil på besøg eller til stranden.
Men at der ikke er en sikker skolevej for en stor del af byens elever, er selvfølgelig det væsentligste, og det faktum at børnene dagligt udsættes for trafikale forhold, som burde være løst, er da sørgeligt. Det er et emne, der optager alle de forældre, som allerede nu eller snart skal sende deres børn til skole.
Det er jo ikke børnene, som har et ansvar for at gøre opmærksom på de mangler, som foreligger grundet manglende handlekraft. Det er et ansvar som påhviler de voksne. Derfor har vi interesse i sagen og vi glæder os over den afgørelse der er truffet til fordel for tunnelprojektet. Nu har vi øjnene rettet mod det næste skridt, men selvfølgelig med en blanding af utålmodighed og forståelse for slagets gang.”

Af Birger Agergaard

Læs og se mere i 8541 -dit lokale blad (september 2020)

Relaterede artikler

Der er udsigt til bedre og bredere cykelstier på Grenåvej. Men bliver det mon på hele strækningen? (arkivfoto fra 2022: Thomas Nykrog)
Trafik & veje

Cykelsti og fortove på skrift

Skødstrup Fællesråd og borgerne har længe efterspurgt en ordentlig cykelsti på begge sider af Grenåvej – og gennem hele den lange by. Forvaltningen har lige så længe erkendt behovet. Arbejdet skulle have været udført sidste år, men det blev kun til første etape af et slidlag for bilisterne.

Her er den næsten færdige udformning af byggeriet. Lokalplanforslaget ventes at gå i offentlighedsfase efter sommerferien.
Attraktivt bymiljø

Sådan – næsten – ser ny bymidte ud

Lokalplanen er ikke klar endnu til høringsfasen, men det er så tæt på, at man nu kan se, hvordan den nye bymidte i Løgten vil tage sig ud.

Næsten! For skitsen her på siden er ikke nødvendigvis den endelige. Byplanlægger og arkitekt Lene Damgaard, Aarhus Kommune, understreger, at det er en skitse, som kan bruges til at danne sig et indtryk af, hvordan området kan udvikles.

Nogen har topkappet de tre øverste træer på Rosenhaven – her på hjørnet af Rosenhaven og Hybenrosevej.
Attraktivt bymiljø

Hærværk politianmeldes

Aarhus Kommune melder nu et hærværk mod tre træer på Rosenhaven til politiet. Afdelingen for Grønne Områder mener, at beboere, der ikke vil miste deres udsigt, står bag. Men man ved ikke konkret, hvem der har detr på samvittigheden.