Tekst Birger Agergaard og Jens Erik Rasmussen – Fotos Thomas Nykrog m.fl.
Dette er tredje runde af svar fra vores politiske byrådskandidater. Vi varmer op til kommunalvalget tirsdag 18. november 2025, og forinden holder vi det store vælgermøde i Midtpunktet – nemlig mandag 27. oktober 2025.
Alle opstillede partier er spurgt, men ikke alle har svaret. Vi har fået hjælp til at stille spørgsmålene fra to forældre i lokalområdet.
Vi har landets største folkeskole – 1350 elever samlet på én matrikel. En forælder skriver til os, at det eksempelvis betyder, at mange elever ikke har mulighed for at have billedkunst i et lokale, der er indrettet og inspirerer til kreativitet.
Det samme gælder musik: det foregår ikke i et musiklokale (0.–3. klasse).
”Til de børn, der har mange andre kvaliteter end de boglige, bliver jeg så ærgerlig over, at de ikke får muligheden for at kunne tænke om sig selv i skolen: Der er noget her, jeg er rigtig god til. Det kan være musik, billedkunst, naturfag (foregår også i egen klasse), håndværk og design,” skriver en af forældrene.
Spørgsmålene til kandidaterne:
- Vil du som kandidat arbejde for at indrette flere faglokaler, og kan det overhovedet lade sig gøre i de nuværende rammer? Mener du, at der bør bygges en ny skole eller en ny afdeling til skolen?
- Vores pædagoger og lærere i skoler og dagtilbud gør et fantastisk stykke arbejde under pressede rammer. Men de er for få til at give alle børn den nærværende tid og støtte, de har brug for. Hvordan vil du som politiker sikre, at vi ikke kun anerkender de ansatte for deres indsats med ord, men også skaber rammer med nok voksne til, at deres arbejde reelt kan lykkes – både for børnene og for personalets trivsel?
- Hvilke konkrete løsninger vil du arbejde for – fx bedre normeringer, flere uddannede pædagoger eller fastholdelsestiltag – så vi sikrer, at der er nok voksne til, at både børn og personale kan trives i hverdagen?
ALTERNATIVET


Presset skole – og presset personale
I min verden er en skole med 1350 elever alt for stor. For mange børn på for lidt plads hæmmer leg, læring og sociale relationer, og det er uacceptabelt, hvis børn ikke har mulighed for at trække sig tilbage i mindre fællesskaber – og også indimellem for sig selv. Der skal kunne veksles mellem ro og sociale aktiviteter, og det kræver gode fysiske rammer såsom fleksible rum til samvær, leg, gruppearbejde, afslapning, fysiske aktiviteter og udfoldelse af kreative aktiviteter.
Kunst og kultur giver børn mulighed for at lære at udtrykke sig og træde ind i rollen som medskabere af deres eget liv. Det er med til at bygge bro mellem mennesker, så det er på ingen måder nice-to-have. Det er en vigtig forudsætning for at kunne give børnene en god start på livet.
Pædagoger og lærere er ganske rigtigt alt for pressede. Børn og Unge-området er blevet forsømt i Aarhus. Der er brug for flere uddannede pædagoger, der kan give mere tid til omsorg og nærvær. Pædagogerne bør også have bedre forberedelsestid. I folkeskolen er der tilsvarende brug for mere tid til lærerne, for eksempel med flere to-lærerforløb.
En helt anden problemstilling er, at det er afgørende, at vi får gjort noget ved de høje boligpriser, som gør det svært at bo i Aarhus på en almindelig pædagog-løn. Hvis vi skal fastholde og tiltrække pædagoger, kræver det flere almene boliger, fremme andelsforeninger og strategisk opkøb af jord og ejendomme til at modvirke prisstigningerne på boligmarkedet.
DANMARKSDEMOKRATERNE


Fasthold børnefamilierne
Jeg mener, at vi i Aarhus skal tage børnefamilierne alvorligt, hvis vi vil fastholde dem i kommunen. Det kræver både gode skoler og dagtilbud samt boliger, der gør det attraktivt at blive. I Skødstrup-Løgten er der brug for flere boliger, og det kan være med til at skabe grundlag for en ny skole eller en udvidelse af den nuværende. Skolen er god, men også meget stor. Man skal ikke undervurdere værdien af mindre skoler, hvor børn og voksne kender hinanden.
Vi skal også sikre nok faglokaler. Børn, som ikke er stærkest i de boglige fag, skal have mulighed for at opdage, at de er gode til noget andet. Derfor skal vi investere i faglokalerne.
Det er tydeligt, at lærere og pædagoger løber for stærkt. De yder en kæmpe indsats, men er for få til at give børnene den nærhed, de har brug for. Jeg ønsker bedre normeringer og flere uddannede pædagoger i hverdagen. Derfor har Danmarksdemokraterne foreslået at fritage dagtilbuddene fra de årlige grønthøsterbesparelser, så pengene i stedet går til flere voksne i institutionerne.
Men flotte ord er ikke nok. Som politikere må vi turde finde pengene til at prioritere den nære velfærd frem for prestigeprojekter og unødvendigt bureaukrati. Det går vi til valg på i Danmarksdemokraterne. Aarhus Kommune har et stort administrationsapparat. Hvis vi gør tingene smartere, kan vi frigive millioner af skattekroner, som i stedet skal bruges på den nære velfærd og det, som virkelig betyder noget: Vores børn, unge, ældre og socialt udsatte. Det kæmper jeg for.
LIBERAL ALLIANCE


LA for mere skolebyggeri og ny bydel i Skødstrup
Med 1350 elever er Skødstrup Skole ikke blot den største i Aarhus Kommune, men også udtryk for den tiltrækningskraft området har for børnefamilier.
Behovet for kapacitetsudvidelse presser sig på, mens indsatsen for at gøre noget ved problemet i årevis har bevæget sig fra ringe til fodslæbende på Aarhus Rådhus.
En del af trægheden derinde i det socialdemokratiske hundredårsrige kan skyldes manglende erkendelse af den selvforskyldte kraft, som skubber stadig flere småbørnsfamilier ud af det centrale Aarhus: En amokløbet bolig- byfortætningspolitik med høje, dyre og kompakte etagebyggerier. Uegnede og klaustrofobiske ved familieforøgelse. En byplanmæssig skandale truer.
Alene i det perspektiv risikerer ethvert forslag om nye skoler eller boligkvarterer i Skødstrup at ligge i konstant prioriterings-modvind som en uhensigtsmæssig fristelse for flere borgere til at fraflytte det centrale Aarhus.
Liberal Alliance vil arbejde for, at der kommer skred i sagerne. Skødstrup skal hurtigst muligt have flere undervisningslokaler.
Spændende planer som “Over hækken”, en bydel med 300 rækkehuse, gårdhavehuse, parcelhuse og ældreboliger, vil LA også arbejde for kan realiseres snarest. Projektet indeholder desuden en friskole, som kan afhjælpe områdets kapacitetsproblemer.
For at denne byudvikling i Løgten-Skødstrup skal komme helt i mål, er det tillige nødvendigt at indtænke flere, fleksible tilbud til småbørnsfamilierne, hvad angår børnepasning.
VENSTRE


Et nødvendigt løft
Jeg vil kæmpe for, at vi i tæt dialog med Skødstrup Skole undersøger muligheden for at udnytte pladsen bedre og modernisere og udbygge eksisterende lokaler og etablere nye faglokaler. Skødstrup er en stor skole, der allerede er opdelt i små klynger for at sikre mere nærvær. Men når alle hjørner er i brug, har vi et problem. Derfor vil jeg kæmpe for, at skolen får et nødvendigt løft.
Vore pædagoger og lærere yder en kæmpeindsats, jeg vil gerne sikre, at arbejdsvilkårene også understøtter deres arbejde. Det kan vi kun gøre ved at sikre flere voksne i institutionerne, og ved at give ledelsen frihed til at prioritere ressourcerne efter lokale behov.
I Skødstrup har vi en stærk forældredialog og trivsel i fokus – det skal vi bygge videre på. Derfor vil jeg arbejde for, at der kommer flere voksne i alle klasser – både lærere og pædagoger, så der er mere tid til den enkelte elev, hvilket også kan øge trivslen for medarbejdere. Derudover mener jeg og Venstre, at skoleledelsen og medarbejderne ikke skal være bundet af unødigt bureaukrati.
Skolerne skal i højere grad frisættes, så de har mulighed for at prioritere det, der virker for netop Skødstrup Skole. Dette hænger uløseligt sammen med, at vi i byrådet skal presse på, for at undersøge og muliggøre etableringen af nye faglokaler, så presset lettes.
Som forældre ved I, at Skødstrups størrelse både er en styrke og en udfordring. Jeg tror på, at vi i fællesskab kan løfte både trivsel og de fysiske rammer.
SOCIALISTISK FOLKEPARTI


Max 26 i hver klasse
Da jeg i 1994 begyndte på Skødstrup Skole, var vi tre klasser på årgangen. Da jeg 25 år senere sendte min ældste datter i skole, var de fem klasser. Og da min yngste datter begyndte, var de syv!
Det udfordrer en skole, når antallet af klasser vokser så hurtigt. Jeg er enig i, at faglokaler til de kreative og naturvidenskabelige fag er vigtige, fordi de gør skoledagen mere varieret og sikrer at alle børn oplever, at der er noget i skolen, som de er gode til. Skolen har udvidet rammerne her, men vi skal holde øje med at det er nok. Samtidig er udeområderne på skolen også pressede, så her skal vi også sætte ind.
For at give bedre rammer til både børn og deres voksne vil vi indføre et kommunalt klasseloft på 26 elever. Færre elever i klasserne vil give gulvplads til anderledes undervisning og bedre plads til elever med særlige behov.
De ansatte gør et fantastisk stykke arbejde, men vi synes rammerne er for pressede, derfor vil vi give bedre normeringer – også selvom det koster lidt mere i skat. Vi har desuden stillet et forslag om at bruge pædagoger som kendte voksne i undervisningen og i overgangen fra børnehave til skole. Vi har sikret penge til to-voksen-ordninger, der giver bedre mulighed for faglig fordybelse. Skolerne er blevet gode til at bruge ordningen i de mindste klasser, men vi skal bruge den mere på mellemtrinnet og i udskolingen, hvor børnene også kan få stor glæde af det, fx bruge pædagoger klubben i de større klasser, hvor der ikke er en klassepædagog.
MODERATERNE


Flere midler til Skødstrup Skole
Kreative og praktiske fag er afgørende for børns trivsel og selvværd, og det er vigtigt, at vi skaber rammer, hvor alle børn kan opleve succes og udvikle deres talenter. Jeg går ind for frisættelse. Hvis I mener, at der skal flere faglokaler til, så er det min opgave at sikre I får de rammer der er behov for.
Skødstrup Skole er i dag landets største folkeskole, og det er tydeligt, at kapaciteten er presset. Jeg mener, at vi skal se på både udbygning af eksisterende faciliteter og muligheden for at etablere en ny afdeling. Aarhus Kommune har i sin investeringsplan afsat midler til udbygning af skolekapaciteten i nordøst Aarhus, og det giver mening, at nogle af de midler skal komme Skødstrup til gavn.
Jeg har selv være plejehjemsleder og er nu forstander på et bosted, så jeg ved, hvor vigtigt det er, at medarbejdere har tid og rum til at bruge deres faglighed. I Moderaterne arbejder vi for at frisættelse. Det betyder mindre kontrol og mere tid til det, folk er uddannet til: nemlig at skabe trygge og udviklende rammer for børnene.
Men frihed skal også følges af ressourcer. Vi skal sikre, at normeringerne følger de reelle behov, og at der er nok voksne til stede og særligt i de timer, hvor børnene har størst behov for støtte og nærvær.
Vi skal give medarbejderne bedre arbejdsvilkår, mulighed for faglig udvikling og fleksibilitet. Det kunne f.eks. være mere lokal frihed til at tilpasse lønnen og arbejdsformer.
SOCIALDEMOKRATIET


Skole og børnepasning
Skødstrup skole fungerer rigtig godt, trods det at der er 1330 elever, men der mangler plads til især faglokaler.
Det er vigtigt der også er plads til at udfolde de praktiske færdigheder, både fordi der er god læring i de praktiske fag, men også at elever der bedst lærer via praktiske fag, også føler sig anerkendt.
En udvidelse af Skødstrup skole kunne være en mulighed, således at elever fra hele området kan gå på samme skole.
Forslaget kunne være at inddrage den gamle fodboldbane, hvor der evt. kunne bygges lokaler til 7. – 9. klasser. Herved frigøres lokaler til faglokaler, og en del af grunden kan bruges til mere udenomsareal, som også er hårdt tiltrængt. En ny fodboldbane kunne så anlægges ved siden af de andre fodboldbaner (ved Sibirien).
Der er mange gode daginstitutioner i området, men der er stadig mange børn der køres til Skæring og Risskov, fordi der ikke er daginstitutionspladser nok her i området. Så der skal planlægges flere daginstitutioner.
Det er allerede besluttet, at vi skal have bedre normeringer i daginstitutionerne, men det store problem er mangel på pædagoger.
Ligeledes arbejdes der med at få en to-lærer ordning i skolerne, således der bliver mere tid til eleverne.
Der skal arbejdes hårdt for at gøre uddannelserne og arbejdet som pædagog og lærer langt mere attraktivt og anerkendt, hvilket også gælder mange andre fag indenfor Social- og sundhedssektoren og håndværkerfagene.
RADIKALE VENSTRE


Flere midler – og frisættelse
Skolen i Løgten-Skødstrup skal gentænkes. At udvide en i forvejen meget stor skole kan medføre, at den vil blive oplevet som fremmedgørende og utryg – både for børn, forældre og medarbejdere. I stedet bør vi se på mulighederne for at etablere en ny kommunal skole samt evt. en ny friskole i området. Det vil både kunne aflaste det eksisterende pres og samtidig åbne for mere lokale og overskuelige skolemiljøer, som skaber bedre trivsel.
Det er rigtigt, at vores pædagoger og lærere yder en kæmpe indsats under vanskelige vilkår – min hustru er pædagog, og jeg ved hvad det koster hende at tage ansvar i sit arbejde – men det er også rigtigt, at det ikke er holdbart i længden. Jeg ser et grundlæggende problem i manglen på ledelseskompetencer både i daginstitutioner og på skoler. Når ledelsen ikke er stærk nok – enten fordi kompetencerne mangler, eller fordi rummet til at lede reelt ikke er der – så træffes der for få eller forkerte beslutninger.
Derfor mener jeg, at vi skal sætte daginstitutionernes pædagogiske ledere fri af for meget centralstyring fra Børn & Unge og give dem reel ledelsesfaglig støtte.
Samtidig med det skal kommunens rekrutteringsindsats suppleres med en seriøs indsats for fastholdelse. Mange af dem, der forlader faget, gør det ikke pga. løn, men pga. dårlige rammer, manglende indflydelse og oplevelsen af at stå alene med opgaven.
Vi kan tilføre flere midler, men det er mindst lige så vigtigt, at vi frisætter ledelsen og styrker den lokalt.


