Af Birger Agergaard
”Berberisvej vil tælle biler” Sådan skrev vi for et lille år siden om sagen, hvor Grundejerforeningen Løgten Vest ikke kunne forstå, at øget bilkørsel til og fra skolen ikke fik Aarhus Kommune til at ændre vejen fra privat fællesvej til offentlig vej.
Både skolen og Teknik og Miljø anbefalede forældrene at benytte Grankrogen og Berberisvej, hvis de ville sætte børnene af ved Lærkebakkens indgang. På den måde holder bilerne i den rigtige side af Lærkebakken, når børnene sættes af.
Siden sidst har grundejerforeningen talt biler og talt med fællesrådet. Og resultatet er, at de 37 husejere på den efter al sandsynlighed bruger deres egen vej mindre, end de gennemkørende gør. Hvis kommunen er enig, betyder det, at vejen skal gøres offentlig – eller at kommunen skal foranstaltninger, der mindsker den gennemkørende trafik.
Lige nu kan vi ikke komme det nærmere end ”efter al sandsynlighed”. Det kommer an på, om kommunen accepterer grundejerforeningens rundspørge.
For der er meget langt mellem foreningens rundspørge og kommunens ”standardtal”.
Kæmpeforskel mellem tal
”Vi har fået svar fra alle 37 husstande, og de viser, at i snit kører de 1,5 ture om dagen i bil. Men kommunen opererer med nogle standardtal, hvorefter hvert hus har fire bilkørsler hver dag. Altså en meget stor forskel, der kan være meget afgørende for fordelingen af ”egen trafik” contra ”gennemkørende trafik”.
Bestyrelsen vil nu spørge kommunens Mobilitetsafdeling, om den accepterer undersøgelsen.
”Hvis den gør det, vil vi bede vore medlemmer om opbakning til at søge kommunen om at få vejene optaget som offentlige veje. Det betyder, at vi skal lægge 30.000 kr. ud for en trafikmåling Det er mange penge for en forening som vores, så vi vil gerne være på ret sikker grund, når vi beder vore medlemmer punge ud,” siger Ove Rasmussen, som er formand for grundejerforeningen.
”Hvis målingen viser, at mindst 25 procent af trafikken er gennemkørende, får vi de 30.000 kr. refunderet. Og viser den, at den gennemkørende trafik udgør mindst 50 procent, så skal kommunen handle på det,” siger han.
Bestyrelsen har en mail fra Mobilitet, hvor der står, at kommunen i givet fald KAN optage vejen som offentlig – eller sørge for en dæmpning af trafikken. Men privatvejloven siger SKAL.
Grundejerforeningen har under hele forløbet arbejdet sammen med Skødstrup Fællesråd. Fællesrådet har blandt andet repræsenteret grundejerne ved møder med skolen og Mobilitet om skolevejene.