Skip to content

Berberisvej går til kommunen

Grundejerforeninger - her Løgten Vest - kan gratis få en hjemmeside på 8541.dk, hvis de er medlemmer af Skødstrup Fællesråd.
Grundejerforeninger - her Løgten Vest - kan gratis få en hjemmeside på 8541.dk, hvis de er medlemmer af Skødstrup Fællesråd.

Af Birger Agergaard

”Berberisvej vil tælle biler” Sådan skrev vi for et lille år siden om sagen, hvor Grundejerforeningen Løgten Vest ikke kunne forstå, at øget bilkørsel til og fra skolen ikke fik Aarhus Kommune til at ændre vejen fra privat fællesvej til offentlig vej.

Både skolen og Teknik og Miljø anbefalede forældrene at benytte Grankrogen og Berberisvej, hvis de ville sætte børnene af ved Lærkebakkens indgang. På den måde holder bilerne i den rigtige side af Lærkebakken, når børnene sættes af.

Siden sidst har grundejerforeningen talt biler og talt med fællesrådet. Og resultatet er, at de 37 husejere på den efter al sandsynlighed bruger deres egen vej mindre, end de gennemkørende gør. Hvis kommunen er enig, betyder det, at vejen skal gøres offentlig – eller at kommunen skal foranstaltninger, der mindsker den gennemkørende trafik.

Lige nu kan vi ikke komme det nærmere end ”efter al sandsynlighed”. Det kommer an på, om kommunen accepterer grundejerforeningens rundspørge.

For der er meget langt mellem foreningens rundspørge og kommunens ”standardtal”.

Kæmpeforskel mellem tal
”Vi har fået svar fra alle 37 husstande, og de viser, at i snit kører de 1,5 ture om dagen i bil. Men kommunen opererer med nogle standardtal, hvorefter hvert hus har fire bilkørsler hver dag. Altså en meget stor forskel, der kan være meget afgørende for fordelingen af ”egen trafik” contra ”gennemkørende trafik”.

Bestyrelsen vil nu spørge kommunens Mobilitetsafdeling, om den accepterer undersøgelsen.

”Hvis den gør det, vil vi bede vore medlemmer om opbakning til at søge kommunen om at få vejene optaget som offentlige veje. Det betyder, at vi skal lægge 30.000 kr. ud for en trafikmåling Det er mange penge for en forening som vores, så vi vil gerne være på ret sikker grund, når vi beder vore medlemmer punge ud,” siger Ove Rasmussen, som er formand for grundejerforeningen.

”Hvis målingen viser, at mindst 25 procent af trafikken er gennemkørende, får vi de 30.000 kr. refunderet. Og viser den, at den gennemkørende trafik udgør mindst 50 procent, så skal kommunen handle på det,” siger han.

Bestyrelsen har en mail fra Mobilitet, hvor der står, at kommunen i givet fald KAN optage vejen som offentlig – eller sørge for en dæmpning af trafikken. Men privatvejloven siger SKAL.

Grundejerforeningen har under hele forløbet arbejdet sammen med Skødstrup Fællesråd. Fællesrådet har blandt andet repræsenteret grundejerne ved møder med skolen og Mobilitet om skolevejene.

Læs hele aprilnummeret 2023 på PDF

Relaterede artikler

"Shunt" ved rundkørslen syd for sSkødstrup
Trafik & veje

Det har mange sukket efter

Nu starter Vejdirektoratet anlægsarbejdet med at ombygge tilkørslen Djurslandsmotorvejen ved Skødstrup. Projektet skal forbedre trafikafviklingen og øge trafiksikkerheden ved at etablere to nye shunts,

Der er udsigt til bedre og bredere cykelstier på Grenåvej. Men bliver det mon på hele strækningen? (arkivfoto fra 2022: Thomas Nykrog)
Trafik & veje

Cykelsti og fortove på skrift

Skødstrup Fællesråd og borgerne har længe efterspurgt en ordentlig cykelsti på begge sider af Grenåvej – og gennem hele den lange by. Forvaltningen har lige så længe erkendt behovet. Arbejdet skulle have været udført sidste år, men det blev kun til første etape af et slidlag for bilisterne.

Som du kan se af kortet, gøres Berberisvej og en del af Grankrogen offentlig. Men hvad med de sidste 40 meter af Grankrogen, hvor der kun er seks grundejere?
Trafik & veje

Kommunen bøjer sig:

Bladet 8541 har flere gange skrevet om Berberisvej og Grankrogen, som blev anbefalet som skolevej, men som alligevel selv skulle betale vedligeholdelse og snerydning, da det er en privat vej. Grundejerne har følt sig dårligt behandlet og savnet lydhørhed om ønsket om at blive optaget som offentlig vej.