Endelig indviet

190512 Letbanens åbning 01   190512 Letbanens åbning 02  190512 Letbanens åbning 03

 

 Den 12. maj blev letbanen officielt indviet. Dermed tog vores hårdt pressede trafikale infrastruktur et markant ryk i den rigtige retning og gjorde med ét 8541-området til et endnu mere attraktivt sted at bo.

”Om et øjeblik ankommer den nye Letbane fra Aarhus i spor 1. Vi beklager en forsinkelse på knapt halvandet år i forhold til køreplanen”. Sådan kunne det have lydt i højtalerne på Løgten Station. Men det gjorde det ikke. De omkring 200 fremmødte glædede sig i stedet over det flotte tog og viftede med flag, tog billeder og nippede til champagne og kage, der i dagens anledning var stillet frem til alle fremmødte. Erhverv8541 og Skødstrup Fællesråd stod for det fine arrangement, og dagen var virkelig værd at fejre: Nu er det muligt hurtigt og behageligt at komme til og fra Aarhus, eller køre helt ud til banen endestationer i henholdsvis Grenå og Odder, vel at mærke på den miljørigtige måde.

 Hurra for Letbanen

190512 Letbanens åbning 15   190512 Letbanens åbning 20

Formanden for Skødstrup Fællesråd, Inger Thranholm, holdt denne tale ved letbanefesten:

Vi fejrer, at der igen er tog på skinnerne gennem Løgten og Skødstrup. Det glæder os, for en god infrastruktur har afgørende betydning for lokalsamfund dels for de pendlende borgere og i særdeleshed for tiltrækning af arbejdskraft til byens virksomheder.

Løgten-Skødstrup er indehaver af flere rekorder: vi har den største folkeskole, og vi er den by i Aarhus Kommune som har størst tilflytning af nye borgere. Mange familier har valgt at bosætte sig i 8541, og det er rigtig dejligt. Med den store befolkningstilvækst gennem de seneste år hilser vi letbanen særdeles velkommen og håber at den bliver en del af løsningen på de trafikale udfordringer vi oplever.

Når det er sagt, skal vi vænne os til, at bommene på Grenåvej igen påvirker trafikken. Bomtiderne har stor betydning i 8541 med kun én færdselsåre gennem byen, og vi håber at den moderne letbane reducerer bomtiderne. Få hundrede meter herfra er der projekteret en tunnel under banen. Den ser vi gerne realiseret, så vores skolebørn øst for banen er sikret skolevejen.

Der er søgning af erhvervsvirksomheder, der ønsker at etablere sig i 8541, og derfor er det skønt, at det nu bliver nemmere at komme til og fra området med Letbanen. Kære letbane og kære politikere: vi er glade for at I kiggede forbi Løgten i dag. Vi står herude på perronen og vinker og forventer, at vi kommer helt i mål med infrastrukturen omkring letbanen i 8541. Vi ønsker jer god videre rejse.

190512 Letbanens åbning 08   190512 Letbanens åbning 14   

Tekst og foto: Thomas Nykrog

Læs mere i 8541 -dit lokale blad (juni 2019)

Relaterede artikler

Vorre er en afgrænset landsby og vil efter Aarhus Kommunes oplysning ikke få nogen byskitse. Men byskitsen for Løgten-Skødstrup ser alligevel på forbindelserne til f.eks. Vorre og Studstrup. (foto: Thomas Nykrog)
Lokalplan

Vorre og Studstrup er ikke med i byskitsen

Det viser sig, at Vorre og Studstrup ikke kommer med i den byskitse, som Aarhus Kommune udarbejder i samarbejde med Skødstrup Fællesråd. Fællesrådet har arbejdet med en helhedsplan for hele lokalområdet 8541. Da Aarhus Kommune henvendte sig om et arbejde for en byskitse for Løgten-Skødstrup, var fællesrådet positivt stemt.

Grenåvej-bakken-cykelsti
Trafik & veje

Vejfronten: to gode og en mindre god nyhed

Der er gode nyheder til både bilister og cyklister på Grenåvej i Skødstrup-Løgten. Den gode nyhed er, at Grenåvej vil få et pænere og ”bymæssigt” udtryk med flere fortovsfliser og chaussesten, og bilisterne får desuden et nyt slidlag allerede i år på en del af den lange strækning.

Lokalplan

Bytorvet må godt hedde Bytorvet

I sidste nummer skrev vi om en spøjs sag, hvor butikkerne på Bytorvet skulle skifte vejnavn til Grenåvej.Alt imens lejlighederne ovenpå fortsat måtte hedde Bytorvet, fordi de har indgang fra smøgen bag torvet.