Af Birger Agergaard
”Det kan vi vist godt være bekendt!”
Sådan lød den jyske underdrivelse fra formand Per Justesen, da Borgerrådet ved Folkehus Skødstrup inviterede til årsmøde i april. Godt 30 tog imod invitationen og hørte, hvad der er foregået i folkehuset det seneste år – og hvad der forhåbentlig skal ske.
Huset har fået et succesfuldt knopskud: ”Husets Venner”. Det er pt. 12 frivillige, der står for for eksempel fællesspisninger, kvindefrokoster og musikarrangementer.
Helga Sax fra gruppen fortalte også om, hvordan økonomien løber rundt, hvorfra der kommer tilskud mv. ”
Per Justesen roste husets frivillige: ”Vi skal passe godt på de frivillige – det er dem, der holder sammen på huset.” Han kom også ind på de øvrige aktiviteter i huset og nævnte, at de fleste ambitioner fra sidste år er opfyldt. Dog skal der arbejdes mere på at skabe samarbejde med lokale institutioner. Krea-rummet er også kommet godt fra start – dog må der gerne komme flere impulsive besøg i rummet. Generelt er der også god plads til flere arrangementer i eftermiddags- og aftentimerne.
”At holde mange arrangementer og samle mange mennesker er vores hovedformål,” sagde han.
Borgerrådet består ud over Per Justesen af Per Isaksen (næstformand), Anja Birkelund Olsen (kasserer), Birthe Kristensen og Nina Skytte-Hansen.
Kritik af FO-kurser
Deltagerne ville også gerne diskutere andre ting i Folkehuset, som ikke direkte hører under Borgerrådet, eksempelvis FO-kurserne.
Der har været tilbagegang af deltagere, og der var flere bud på hvorfor. Nogle sagde, at tilmeldingsproceduren er vanskelig, andre, at mens der er gode aktiviteter for kroppen, så savner de ”noget til hovedet”. Gennemgående var også en kritik af den manglende markedsføring af kursusrækken ”Ud af røret”.
Per Justesen lovede at tage det op med FO. Ingen ønsker en situation, hvor FO opgiver at holde kurser i Skødstrup.
Underskud i cafeen
Det er ikke noget nyt, at cafeen har underskud, og sådan er det generelt for de fleste folkehuse, kunne lederen af folkehusene i Nord, Trine Holst fortælle. De folkehuse, der har mange ældreboliger tilknyttet, har helt naturligt en højere omsætning end fx Skødstrup, hvor der ikke er så mange ældreboliger. ”Aarhus Kommune vil analysere cafeernes drift. Og jeg håber, at politikerne er enige i, at cafeen er hjertet i ethvert folkehus,” sagde hun.
Parkeringskaos
At der mangler p-pladser ved folkehuset, blev også rejst sidste år, men der er ikke flere på vej. En beboer i ældreboligerne sagde, at gæster ofte snupper beboernes p-pladser, selv om der er tydelig skiltning. En anden sagde, at nogle borgere holder sig væk fra arrangementer, fordi de ikke kan parkere ved huset.
Per Justesen sagde, at eneste reelle løsning nok er en form for kontrol.



