Kommunen bøjer sig:

Som du kan se af kortet, gøres Berberisvej og en del af Grankrogen offentlig. Men hvad med de sidste 40 meter af Grankrogen, hvor der kun er seks grundejere?
Som du kan se af kortet, gøres Berberisvej og en del af Grankrogen offentlig. Men hvad med de sidste 40 meter af Grankrogen, hvor der kun er seks grundejere?

Skolevej gøres offentlig – men noget mangler

Af Birger Agergaard

Bladet 8541 har flere gange skrevet om Berberisvej og Grankrogen, som blev anbefalet som skolevej, men som alligevel selv skulle betale vedligeholdelse og snerydning, da det er en privat vej. Grundejerne har følt sig dårligt behandlet og savnet lydhørhed om ønsket om at blive optaget som offentlig vej.

Men nu, næsten to år efter en måling, som viser, at 48 procent af trafikken er gennemkørende, og otte år siden trafikken til skolen steg markant, nu sker det: de to veje gøres offentlige, og kommunen overtager forpligtelserne. Sagen er i øjeblikket i høring hos grundejerne.

Der mangler 40 meter!
”Det er jo positivt, at det endelig sker efter år, hvor vi har været trætte af den måde kommunen har behandlet os på,” siger Ove Rasmussen, formand for Grundejerforeningen Løgten Vest. Men i forslaget fra Aarhus Kommune er der en uspiselig detalje:

Kommunen vil gøre Berberisvej og Grankrogen offentlig – lige med undtagelse af 40 meter vej, som er en blind vej og derfor ikke har gennemkørende trafik.

”Det er helt urimeligt for de seks grundejere, hvis de nu selv skal betale for f.eks. snerydning, som vil koste lige så meget som de 10.000 kr., som hele grundejerforeningen betalte sidste år. Det skyldes, at snerydderfirmaet fakturerer for minimum en halv time hver gang der ryddes sne. Der bør være en bagatelgrænse, så hele Grankrogen opklassificeres,” siger Ove Rasmussen.

Grundejerforeningen har i sit høringssvar spurgt ind til blandt andet hvilken ”klasse” vejen vil få i forhold til snerydning. Når vejene er anbefalet skolevej, bør de også sikres snerydning inden skolestart.

Læs hele aprilnummeret 2025 på PDF

Relaterede artikler

Her er den næsten færdige udformning af byggeriet. Lokalplanforslaget ventes at gå i offentlighedsfase efter sommerferien.
Attraktivt bymiljø

Sådan – næsten – ser ny bymidte ud

Lokalplanen er ikke klar endnu til høringsfasen, men det er så tæt på, at man nu kan se, hvordan den nye bymidte i Løgten vil tage sig ud.

Næsten! For skitsen her på siden er ikke nødvendigvis den endelige. Byplanlægger og arkitekt Lene Damgaard, Aarhus Kommune, understreger, at det er en skitse, som kan bruges til at danne sig et indtryk af, hvordan området kan udvikles.

"Shunt" ved rundkørslen syd for sSkødstrup
Trafik & veje

Det har mange sukket efter

Nu starter Vejdirektoratet anlægsarbejdet med at ombygge tilkørslen Djurslandsmotorvejen ved Skødstrup. Projektet skal forbedre trafikafviklingen og øge trafiksikkerheden ved at etablere to nye shunts,