Letbanen og tunnelen

Sommerferien ved at være ovre for de fleste, hverdagen står for døren, og Letbanen banker på med testkørsel startende midt i juli med fritrumsprofilen, altså hvor tæt faste genstande er på letbanesporene samt afstand mellem letbanetog og perron.

Letbanens testkørsler

I starten af august kørte letbanetoget hele strækningen på Grenåbanen med lav hastighed og et kamera monteret på taget af toget for at verificere hvordan køretråden ligger på letbanens pantograf (strømaftager).

Det er de første af mange test, og der startes stille og roligt med lav hastighed. Når der gives tilladelse fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skrues der op for intensitet og hastighed på testkørslerne.

Teknisk set er strækningen til Grenå færdigbygget, men der mangler fortsat finish langs strækningen.

Vil du vide mere

Vi kommer til at se letbanetog gennem byen i nogen tid før vi får lov at tage en tur ud i det blå. Der kan læses mere om letbanen gennem Skødstrup på www.letbanen.dk , bl.a. nyheder/2018/testkoersler-paa-grenaabanen og anlaeg/igangvaerende-projekter/grenaabanen.

Tunnel under Grenåbanen og sti frem til Grenåvej

Tunnelen under Grenåbanen og stien frem til den sikre krydsning af Grenåvej nord for Rosenbakken er der desværre ikke meget nyt om. Aarhus Kommune har ikke kunnet indgå en frivillig aftale med de private grundejere, hvilket har medført en væsentlig forsinkelse i anlægsprojektet.

Hvad er der sket indtil nu

Der blev afholdt åstedsforretning med henblik på ekspropriation af arealer til anlæg af tunnel og sti i 2017, og da der er tinglyst en udsigtsfredning på arealet vest for Grenåbanen, søgte Aarhus Kommune dispensation fra fredningen herefter. Fredningsnævnet meddelte dispensation til anlæg af tunnel og sti i november sidste år. Nævnets afgørelse kan påklages, hvilket er sket, og klagen er sendt til behandling i Miljø- og Fødevareklagenævnet med sagsbehandlingstider på op til 12 måneder og længere ved større og principielle sager.

Forudsat at Miljø- og Fødevareklagenævnet ikke imødekommer ejernes klage, skal Aarhus Byråd efterfølgende tage stilling til ekspropriation af det nødvendige areal, og der skal afholdes licitation over anlægsarbejdet.

Det må formodes, at Letbanen kommer i normal drift inden endelig afklaring af ovennævnte punkter, og det er uafklaret hvornår der kan fås tilladelse til et driftsstop på den aktuelle del af Grenåbanen, oplyser Aarhus Kommune. Det er derfor vanskeligt at oplyse nærmere om tidsplan for projektet på nuværende tidspunkt.

Af Inger Thranholm, formand for Skødstrup Fællesråd

 læs mere i 8541 -dit lokale blad (september 2018)

Relaterede artikler

Vejdirektoratet er begyndt at projektere de to shunts, der skal gøre rundkørslerne syd for Skødstrup nemmere at komme igennem. Om et år begynder arbejdet, og da det er hen over vinteren, kan det være, at de først er færdige i juni 2026.
Trafik & veje

Shunts om et år

Vejdirektoratet er begyndt at projektere de to shunts, der skal gøre rundkørslerne syd for Skødstrup nemmere at komme igennem. Om et år begynder arbejdet, og da det er hen over vinteren, kan det være, at de først er færdige i juni 2026.

220803 Trafikstøj ved Vosnæsparken 3 sh
Politik

Motorvejen kan støje videre i høj fart

Aarhus Kommune har for nylig vedtaget en ny støjhandlingsplan for kommunen. Trods ikke færre end 34 høringssvar med opfordringer til at nedsætte hastigheden fra 130 km/t til 110 km/t og dermed mindske støjen, indeholder støjhandlingsplanen ingen konkrete initiativer vedrørende motorvejsstrækning 15 forbi Skejby, Lisbjerg, Terp, Lystrup, Hjortshøj, Skødstrup og Løgten.

Lokalplan

Bytorvet må godt hedde Bytorvet

I sidste nummer skrev vi om en spøjs sag, hvor butikkerne på Bytorvet skulle skifte vejnavn til Grenåvej.Alt imens lejlighederne ovenpå fortsat måtte hedde Bytorvet, fordi de har indgang fra smøgen bag torvet.