Magien opstår, når børn hjælper børn

Skødstrup skole trivselsuge børnehaven besøger skolen

Skødstrup skole trivselsuge Mod til at glæde dagSkødstrup skole trivselsuge Motionsdag på skolenSkødstrup skole trivselsuge væksthuset har besøg 4

Der var fokus på at have det godt sammen i uge 41, da Skødstrup Skole og Skødstrup Dagtilbud afholdt den årlige trivselsuge, hvor der blev arbejdet med stærkere fællesskaber for alle børn i skolen og i dagtilbuddet.

 

Traditionen tro handlede Trivselsugen om fællesskab og om at have det godt. I ugens løb var det blandt andet arrangeret, at børnene i dagtilbuddets afdelinger og eleverne i skolen skulle besøge hinanden og lave hyggelige, sjove og lærerige aktiviteter.

Rikke Hansen er pædagogisk leder i Stationsvangen, hvor de har haft besøg af elever fra 6. klasse. Der sker noget når små og store mødes, fortæller hun:

”Når skoleeleverne kommer ned og besøger os, træder de store børn i karakter og er omsorgsfulde og hjælpsomme. Eleverne fra 6. klasse er måske ikke de store i skolen, men når de kommer herned, er de store. De oplever, at de små ser op til dem, og de får lov at være rollemodeller.”

Alle 10 afdelinger af Skødstrup Dagtilbud sender deres børn til samme skole, og det giver nogle fordele og muligheder for sammenhængskraft og genkendelighed for forældre, børn og personale. Rikke Hansen oplever, at et tiltag som trivselsugen er med til at forberede børnene på, hvad skolen er for noget.

”For børnene i dagtilbuddet bliver skolen mere end bare et klasseværelse og en lærer, når de får lov at komme på besøg en gang imellem. De får et billede af skolen som et sted, hvor det er rart og hyggeligt at være. Et sted hvor børn hjælper børn,” siger hun.

Trivsel er mange ting
På skolen blev trivselsugen skudt i gang med fællessang for de mindste klasser i hallen og sluttede med motionsdag for hele skolen. Trivsel kan altså være mange ting: At gøre ting sammen – om det så er motion eller sang. Eller det kan være at dele noget. For eksempel lavede 0.e en kæmpe fællestegning med temaet ’Venskab’ og spiste madpakke-buffet, hvor alle madpakker blev delt i klassen.

Det kan også være at glæde andre. Det havde hele 7., 8. og 9. årgang sat en dag af til, da de holdt ’Mod til at glæde-dag’. På denne dag blev der samlet skrald, holdt døre, bagt pandekager til lærerne, sendt søde budskaber til bilisterne på Grenåvej, besøgt børnehaver og meget andet, der kunne sprede glæde på skolen og i byen. Victoria fra 8.a var nede i den integrerede institution Engskovgård og lege med børnene på ’Mod til at glæde dag’. Hun oplevede, hvordan det at glæde andre også gjorde hende selv glad.

”Det er dejligt at kunne glæde andre ved at gøre noget, der gør deres dag god. Det giver en god følelse, når man kan se, at andre har det godt. Man ser dem smile, og så bliver man selv glad. Jeg kunne egentlig godt tænke mig at gøre det noget mere – gerne i skolen,” siger hun

Fællesskaber på tværs
Trivselsugen er en del af lokaldistriktssamarbejdet. Børn og Unge institutionerne i Skødstrup har udarbejdet et fælles værdisæt og en af dem er ’Fællesskaber på tværs’. Det betyder, at alle institutioner i Skødstrup samarbejder om distriktets børn og unge. Man bestræber sig på at skabe sammenhæng, så børn, forældre og personale oplever en rød tråd i arbejdet med børn og unge, fra de er 0 til de er 18 år gamle.

Derfor var der hele ugen arrangeret masser af små og store aktiviteter, hvor børnene skulle arbejde sammen. Aktiviteterne styrker fællesskaberne i klasserne og på tværs af skole og dagtilbud, men de har også en anden vigtig funktion, fortæller pædagogisk leder på Skødstrup Skole, Søren Ladegaard Jensen:

”Man er gennem de senere år blevet opmærksom på fællesskabets betydning for børns trivsel. Vi arbejder med trivsel hver eneste dag, men i denne her uge viser vi det frem og gør nogle særlige ting. Det betyder også, at børnene bliver mere opmærksom på, hvad fællesskabet kan,” siger han.

 

Af Marianne Trier Josefsen, kommunikationsmedarbejder i Skødstrup Skole og Dagtilbud

Læs mere i 8541 -dit lokale blad (november 2018)

Relaterede artikler

Skoleleder på Skødstrup Skole Søren Skalhøj Pedersen
Børn og unge

På morgentur med skolelederen

For lidt over et år siden blev Søren Skalkhøj Petersen ansat som ny leder på Skødstrup skole. Efter en årrække at haft ansvaret på en langt mindre skole. ”8541” tegner et portræt af skolelederen, der sagtens kan mærke, at han nu står i spidsen for Danmarks største skole samlet på en matrikel.

Red Barnet-gruppen fra 6. f. på Skødstrup skole: Anton, Magnus, Maria og Filipa.
Børn og unge

Mere fokus på fattigdom

6. f på Skødstrup Skole havde i slutningen af 2023 en projektuge, hvor temaet var hjælpeorganisationer.
En af grupperne i klassen valgte at skrive til 8541-bladet om sit arbejde med Red Barnet, og resultatet følger her:

Et tableau blev stillet frem til eleverne, så de kunne blive inspireret af blodstænk, spillekort, penge og en paryk.
Børn og unge

”En mand er fundet død ved Sokkehuset”

150 elever fra 6. klasse på Skødstrup Skole har i et projekt arbejdet med den lokale forfatter Annie Bahnson, der har fået lov at inspirere hele årgangen til at skrive krimier. Vil du vide, hvad der skete, så start ved Sokkehuset – og tag din smartphone med på eventyr.