Mange vil gerne flytte hertil, men…

30 borgere og repræsentanter for foreningerne deltog i repræsentantskabsmødet, som formand Inger Thranholm her byder velkommen til. (foto Peter Carlsen)
30 borgere og repræsentanter for foreningerne deltog i repræsentantskabsmødet, som formand Inger Thranholm her byder velkommen til. (foto Peter Carlsen)

Af Birger Agergaard

8541 er et populært sted at bosætte sig – der er kommet mange nye borgere til de seneste 10 år. Men nu har kommunen sat stop – næsten da – for yderligere tilflytning.

”Vi har en skole på over 1300 elever, og mange børn bliver sendt ud af området for at blive passet. Derfor var der ingen af de 10 projektforslag, der blev sendt til kommunen sidste år, der kom med i arealplanlægningen,” sagde Skødstrup Fællesråds formand Inger Thranholm i sin beretning på repræsentantskabsmødet sidst i april. Mødet samlede 30 deltagere.

Det spiller også ind, at de fleste projektforslag ligger inden for kystnærhedszonen. Zonen hindrer ikke byggeri – men der skal bedre argumenter til end ellers.

Selv om de 10 forslag ikke er taget med, er der alligevel boligbyggerier på vej. Det er mest områder, der ligger i byzone og ligger lige for at lokalplanlægge.

Fællesrådet har især disse ønsker til udvikling, opsummeret af Inger Thranholm på storskærmen:

  • En helhedsplan – udarbejdet som en rettesnor for 8541 og som er vores bud på et lokalsamfund i 2040. Fællesrådet er i gang med at udarbejde et forslag, som senere skal indgå i kommunens katalog over helhedsplaner.
  • Bedre infrastruktur: sikkerhed for bløde trafikanter, stisystemer, hastighedsnedsættelser mv.
  • Fritid/kultur: udvikling ved Skødstrup Søndersø med naturlegeplads, skaterpark, fugletårn og skovrejsning mv. Færdiggørelse af den historiske sti ved Lauritshøj.
  • Udvikling af Løgten Bymidte.
  • Solceller og vindmøller slipper vi næppe for, men der skal være så få nabogener som muligt.
  • Desuden arbejder Fællesrådet på en løsning på skolekapaciteten.

Ny i bestyrelsen
På repræsentantskabsmødet var der almindelig tilslutning til beretningen, som blev godkendt.

Skødstrup Fællesråd har haft et mindre underskud på 4.000 kr., som blandt andet skyldtes et tilskud til 8541-bladets 30-års jubilæum sidste år. Kontingentet bliver fastholdt på 400 kroner årligt.

Der var nyvalg til forretningsudvalget, idet Niels Dal trak sig, og suppleant Gitte Davidsen blev derefter medlem af bestyrelsen. Ny suppleant blev Hans Chr. Ralking. Suppleanten indgår i fællesrådets arbejde.

Ralking

Hans Chr. Ralking – ind som ny suppleant.

Overskud på bladet

Bladet 8541 ejes af Fællesrådet, og på mødet blev også bladets drift og økonomi gennemgået. Der har været et overskud på 23.500 kr., takket være flere annoncer end budgetteret. Pengene får ben at gå på i år, hvor en ny hjemmeside skal betales.

Læs hele juninummeret 2023 på PDF

Relaterede artikler

220803 Trafikstøj ved Vosnæsparken 3 sh
Politik

Motorvejen kan støje videre i høj fart

Aarhus Kommune har for nylig vedtaget en ny støjhandlingsplan for kommunen. Trods ikke færre end 34 høringssvar med opfordringer til at nedsætte hastigheden fra 130 km/t til 110 km/t og dermed mindske støjen, indeholder støjhandlingsplanen ingen konkrete initiativer vedrørende motorvejsstrækning 15 forbi Skejby, Lisbjerg, Terp, Lystrup, Hjortshøj, Skødstrup og Løgten.

Vorre er en afgrænset landsby og vil efter Aarhus Kommunes oplysning ikke få nogen byskitse. Men byskitsen for Løgten-Skødstrup ser alligevel på forbindelserne til f.eks. Vorre og Studstrup. (foto: Thomas Nykrog)
Lokalplan

Vorre og Studstrup er ikke med i byskitsen

Det viser sig, at Vorre og Studstrup ikke kommer med i den byskitse, som Aarhus Kommune udarbejder i samarbejde med Skødstrup Fællesråd. Fællesrådet har arbejdet med en helhedsplan for hele lokalområdet 8541. Da Aarhus Kommune henvendte sig om et arbejde for en byskitse for Løgten-Skødstrup, var fællesrådet positivt stemt.

Grenåvej-bakken-cykelsti
Trafik & veje

Vejfronten: to gode og en mindre god nyhed

Der er gode nyheder til både bilister og cyklister på Grenåvej i Skødstrup-Løgten. Den gode nyhed er, at Grenåvej vil få et pænere og ”bymæssigt” udtryk med flere fortovsfliser og chaussesten, og bilisterne får desuden et nyt slidlag allerede i år på en del af den lange strækning.