Skødstrup Skole og Skødstrup Dagtilbud sætter fokus på trivsel og stærkere fællesskaber for alle børn i byen
Med smækkys, prutter og sine velkendte sange fra tv indtog den historiefortællende og hjertelige Onkel Reje fra Ramasjang Skødstrup Skole på en ganske almindelig mandag formiddag.
Og hallen var stuvende fuld af forventningsfulde publikummer. Ikke bare skoleelever, men også børnehavebørn, vuggestuebørn og dagplejebørn fra Skødstrup Dagtilbud, der havde taget turen op ad Rosenbakken for at opleve Onkel Rejes store Trivselsshow.
I uge 41 holdt Skødstrup Skole og Skødstrup Dagtilbud traditionen tro trivselsuge, som blev skudt i gang af Onkel Reje og det lille cirkus, Cirkus Big. Trivselsugen er en del af lokaldistriktssamarbejdet i Skødstrup og omfatter alle børn i dagtilbud og skole. Det er en uge med fokus på trivsel og fællesskab – med udgangspunkt i de fælles værdier for arbejdet med børn og unge i lokaldistriktet.
Ugen var spækket med aktiviteter på tværs af årgangene i skolen og afdelingerne i dagtilbuddet, og målet med den årlige trivselsuge er, at alle børnene oplever værdierne i praksis. Værdier, som også berører borgerne i Skødstrup.
Bilister i morgentrafikken kunne tirsdag morgen i uge 41 derfor for eksempel opleve skoleelever, der sendte god karma med på farten på Grenåvej, da de med store skilte med budskaber som ’Du ser godt ud’, ’Godmorgen’ og ’Dyt, hvis du er glad’ fik morgentrafikanterne til at sætte farten ned, smile, dytte og vinke.
Andre elever samlede skrald i byen, hjalp til i supermarkederne og besøgte plejehjemmet for at skabe glæde blandt byens borgere.
Men også internt på skolen og i dagtilbuddet blev der lagt kræfter i aktiviteter, der skal fremme trivslen. I løbet af ugen var der blandt andet arrangeret en masse ’lodrette møder’, som er elever fra 0.-6. klasse og børnegrupper i dagtilbuddet, der besøger hinanden. Hensigten er, at skolebørn og børnehave-, vuggestue- eller dagplejebørn får gode oplevelser sammen. Skolebørnene får mulighed for at være omsorgsfulde rollemodeller for de små børn, som til gengæld får venner på skolen.
”Noget, der har stor betydning for børnene i dagtilbuddet”, fortæller pædagogisk leder for Stationsvangen Rikke Hansen, der sidder i styregruppen for trivselsugen.
”Når vi får besøg af skolebørn, oplever vi børnehavebørn, der ser rigtig meget op til de store børn. Vi oplever også, at der er en rigtig stor omsorg fra skolebørnene. Når vi omvendt besøger skolen, får de kommende skolebørn en fornemmelse af, hvad det vil sige at gå i skole. Og så er det enormt rart for os vokse at se de børn, vi sendte afsted i skole sidste år, trives,” siger hun.
Efter sit trivselsshow hoppede Onkel Reje ned fra scenen og gik en tur rundt på skolen og besøgte nogle af klasserne – til stor glæde for de yngste elever, der pludselig havde ’ham fra fjernsynet’ stående inde i klasseværelset midt i dansktimen.
Pædagogisk leder på Skødstrup Skole Søren Ladegaard Jensen, der også sidder i styregruppen for trivselsugen, påpeger, at trivselsugen er en god anledning til at gøre noget andet, end det ’vi plejer’.
”Men det vigtigste arbejde med trivsel foregår hver eneste dag året rundt. Det handler ikke om, hvad man siger, men om hvad man gør. Trivselsugen giver anledning til at tænke over, hvad det vil sige at være en god kammerat og være en del af fællesskabet. Vi vil gerne sætte fokus på, at det betyder noget, hvordan vi opfører os overfor hinanden,” siger han.
Af Charlotte Kongssgaard Nielsen, kommunikationsmedarbejder, Skødstrup Skole og Skødstrup Dagstilbud