Skødstrup Søndersø

Den 30. oktober i prægtigt efterårsvejr blev den nyanlagte sø i det sydligste Skødstrup indviet med taler, klapsalver og vandkringle til alle. Langt over 100 borgere i alle aldersklasser var mødt op og ventede spændt på at høre resultatet af den konkurrence, der har været udskrevet her i bladet, om hvad den nye sø skulle hedde. Den kom meget passende til at hedde Skødstrup Søndersø. Så snart det var på det rene og det røde bånd klippet over af fungerende rådmand Camilla Fabricius, indtog borgerne deres nye, rekreative område. Nogle gik en tur med hunden, FDF havde tændt bål og lavede snobrød med børnene, Skødstrup Løbeklub løb, og Skødstrup Sportsforening gik i gang med GoRun, motionsgymnastik og petanque.

Ting kommer sjældent af sig selv, og det nye rekreative område kom da også kun i stand takket være et godt samarbejde mellem Aarhus Vand, lodsejer Asger Overgaard, landskabsarkitekt Susanne Dyrlund fra Center for Miljø og Energi, Lions Club samt Skødstrup Fællesråd, hvor Jette Westphal har været tovholder. Desuden var Løgten Bageri, AH Vine og Djursland Bank sponsorer i forbindelse med åbningen.

  

Skødstrup Søndersø blev navnet på den nye regnvandssø, der er blevet til et rekreativt område.  

 

Tekst og foto: Thomas Nykrog

Relaterede artikler

”Det er den her vej,” jubler Thora og fortsætter med at finde flere af de små nisser, der viser vej på nissestien.
Børn og unge

På skovtur med nisser

I december 2024 dukkede de første nisser pludselig op i den lille skov på sydsiden af Studstrup. Et par iøjnefaldende nisser markerede begyndelsen på byens første nissesti.

”Næste år skal vi ned at se, om der er æbler!”
Børn og unge

Plant et træ – eller syv

Området bag Søndersø i det sydligste Skødstrup fik den 7. oktober nyt liv, da elever fra 3A og 3D på Skødstrup Skole plantede syv frugttræer og en række frugtbuske. Projektet blev til med støtte fra foreningen Plant et Træ.

Natur

Vejen til det gode aktivitetsområde

I december samledes flere hundrede mennesker for at genindvie stien rundt om Skødstrup Søndersø. Eva Tørnæs fra områdets aktivitetsgruppe bød alle velkommen til indvielsen af en ny og forbedret version af stien omkring søen.