Tunnelprojekt er på skinner

Sådan omtrent kommer trappeforløbet ned til tunnelen til at se ud. Man kan ikke se det, men i højre side er der ramper til cyklister og barnevogne. (Visualisering: Aarhus Kommune)

Af Morten Stycke, projektleder, Aarhus Kommune

Formålet med projektet:
At skabe mere trafiksikker og direkte forbindelse på tværs af Letbanesporet, for mere samlingskraft mellem den eksisterende bykerne beliggende vest for Grenåbanen, og den nye udbygning ved boligkvartererne beliggende øst for Grenåbanen.

Derudover mere direkte og mere sikker skolevej, til gavn for skolebørn og deres familier i Skødstrup. 

Hvorfor er der ikke tilgængelighedsramper med i det aktuelle projekt?
Projektet er vedtaget i sin tid uden særlige krav til tilgængelighedsramper, derfor er der ikke afsat økonomi til at etablere disse med det aktuelle projekt. For ikke at forsinke tunnelen yderligere, etablerer kommunen indledningsvis det nuværende projekt, da det er vurderet at projektet ikke udelukker et efterfølgende udbygningsprojekt med tilgængelighedsramper eller andre lignende tiltag.

Det nuværende projekt prioriterer en sikker krydsning af Letbanen for bløde trafikanter/gående, men giver samtidig mulighed for passage med såvel cykler som barnevogne m.v. En senere udbygning med større rampeanlæg med tilgængelighedsramper kan udføres samtidig med, at tunnelen og stiforbindelsen forsat anvendes under de evt. kommende anlægsarbejder.

Forsinket tidsplan
Tidsplanen for projektet er løbende blevet justeret, det skyldes den vigtige koordinering med Letbanens sporspærringer, som er det tidspunkt hvor kommunen kan få tilladelse til af overgrave letbaneskinnene og lægge de kritiske dele af tunnelen i jorden.

Den seneste revision af tidsplanen blev besluttet i selve udbudsperioden, fordi ikke alle af de mulige tunnelleverandører kunne levere rettidigt i forhold til sporspærringen uge 7. Af den grund var det forvaltningens vurdering at det kunne få betydning for konkurrencen på udbuddet hvis ikke tidsplanen og sporspærringsperioden blev ændret. Sporspærringen er nu flyttet til uge 14, herefter skal udføres en række færdiggørelsesarbejder.

Entreprenørvirksomheden MJ Eriksson har vundet licitationen udbuddet på tunnelen, derfor indleder kommunen næste fase i tidsplanen, som er kontraktforhandlinger med entreprenøren.

Læs hele decembernummeret 2021

Relaterede artikler

Lokalplan

Bytorvet må godt hedde Bytorvet

I sidste nummer skrev vi om en spøjs sag, hvor butikkerne på Bytorvet skulle skifte vejnavn til Grenåvej.Alt imens lejlighederne ovenpå fortsat måtte hedde Bytorvet, fordi de har indgang fra smøgen bag torvet.

Trafik & veje

Ekstra spor i rundkørsler vedtaget

Bilisterne har efterlyst en ekstra vejbane – en såkaldt shunt – i snart mange år. Om morgenen starter kødannelsen nogle gange helt oppe ved Carletti, når de skal mod syd ad enten Grenåvej eller motorvejen. Fællesrådet har i flere år arbejdet for at få løst problemet og har banket Vejdirektoratet på dørene.

220902 Cykel på Grenåvej 05
Trafik & veje

En cyklists martyrium – Skødstrup tur/retur

Når man cykler fra Skødstrup mod centrum, skal man ikke have glas bag på cyklen. Et stykke tærte i en madkasse er heller ikke sagen. Det er smadret, langt før man når rundkørslen ved Carletti. Cykelstien (som i øvrigt er en uigennemskuelig blanding af cykelsti og fortov) er ét stort krater af huller og bump.