Uden jobopslag, men med samtykke hele vejen rundt er Henrik Kallestrup blevet fastansat som leder af Skødstrup Skole. Her har han været konstitueret skoleleder siden 18. marts i år, da den tidligere leder Mikkel Kruuse-Andersen blev fjernet fra posten.
Hvis medarbejdere, lederteam, skolebestyrelse og i øvrigt ”vikaren” selv er interesseret, kan skoleforvaltningen udpege ham/hende som skoleleder, og det var tilfældet her i Skødstrup.
Henrik Kallestrup var udlånt fra Viby Skole, men valgte at blive i Skødstrup. Også selv om han som silkeborgenser får godt et kvarters længere køretid hver vej.
”Det er spændende at arbejde på en stor skole, også ledelsesmæssigt, og i den tid, jeg har været her, har jeg oplevet en fantastisk positiv udvikling, som jeg gerne fortsat vil være en del af.”
Med kun godt et halvt år som konstitueret skoleleder har det naturligvis ikke været muligt for Kallestrup og resten af skolen at rette op på samtlige af de forhold, der kulminerede i foråret med en gruppe af utilfredse forældre og medarbejdere, højt sygefravær samt underskud på økonomien.
Uenighedskultur er væk
Men den positive udvikling er i gang. Stemningen er løftet betydeligt, hører vi rundt omkring i skoledistriktet, og Kallestrup bekræfter det:
Det, han betegner som en uenighedskultur, er væk, kan han konstatere efter at have talt med medarbejderne, og den er afløst af en vilje til øget trivsel for både børn og medarbejdere. Sygefraværet er faldet.
Han har mærket den positive stemning overalt, og som eksempel nævner han Skødstrup Fællesuge i september, hvor alle stod sammen om at gøre en stor fælles indsats.
Kallestrup satte sig fra starten for, at selv om skolen er stor, skal den opfattes som en tryg base, og både børn og forældre skal vide, hvem de kan gå til. Det skal være nemt at booke et møde med skolens ledelse, få svar på ”Aula” og så videre. Kommunikationen skal være åben. Børnene skal vide, hvilke voksne de kan gå til, og de skal være trygge i deres netværk.
”Derfor bruger jeg meget tid på at komme rundt på skolen for så vidt mulig hver morgen, og der er åbent på kontoret,” siger Henrik Kallestrup.
Alle skoler i Aarhus Kommune arbejder med et kulturudviklingsprojekt, ’Stærkere læringsfællesskaber’. Det sætter bl.a. fokus på øget trivsel og faglighed for skoleelever.
”Selv om det er en fælles målsætning for alle skolerne, kan vi give den et særligt præg, og i Skødstrup lægger vi vægt på, at vi er her for børnenes skyld. Det er det vigtigste for mig.”
Bedre økonomi
Ved sin tiltrædelse skulle Kallestrup også forholde sig til et økonomisk underskud på skolen. Hvordan går det med det, spørger vi om.
”Det tager tid at rette økonomien op, men den er nu forbedret, så vi holder os inden for de tilladte udsving. Medvirkende til det har været, at vi i en periode internt har dækket en ledig lederstilling ind, og mindre sygefravær og dermed mindre vikarforbrug kan også mærkes på økonomien. ”
Mindre sygefravær er målbart, mens den løftede stemning endnu ikke kan gøres op i ”data”. Der skal fortsat arbejdes med arbejdsmiljøet, og næste år skal skolen have en ny arbejdspladsvurdering, som måler medarbejdernes syn på arbejdsmiljøet.
Af Birger Agergaard
Læs mere i 8541 -dit lokale blad (dec. 2019)