Vosnæsmøllerne kommer

Alt tyder på, at der om nogle år vil blive rejst tre vindmøller ved Vosnæs, med en totalhøjde på 150 meter. Kritikere rejser tvivl om beslutningsgrundlaget, men efter det seneste møde i teknisk udvalg er der flertal i byrådet for at tillade møllerne, som også omfatter tre i Kasted og mindst to på industrihavnen i Aarhus.

Når dette læses, har kommunens såkaldte VE-temaplan for placeringsmuligheder for vindmøller og solcelleanlæg været i byrådet og er ret sikkert blevet vedtaget af Socialdemokratiet og venstrefløjen.
Begge fløje er stort set enige med hensyn til placering af solcelleanlæg efter, at Teknik og Miljø har lovet at være mere præcise i areal-udpegningerne.
På vindområdet har kritikere på den borgerlige fløj kaldt det symbolpolitik, som ikke batter meget i forhold til havvindmøller og solceller, som begge giver meget mere strøm. Men resten af byrådet vil have både sol og vind – og peger på, at når Vestas har hovedsæde i Aarhus, vil det være på sin plads at kunne vise firmaets gæster nogle vindmøller i kommunen.

Med til at bane vejen for beslutningen er nogle beregninger over, hvor meget strøm, der kan hentes ud af møller på havnen og ved Vosnæs. Beregningerne kommer fra EMD International, som har angivet, at hver mølle ved Vosnæs kan producere 14,1 GWH – eller strøm nok til over 3000 husstande.

”Det kommer ikke til at ske”
En af de lokale kritikere af VE-planen er Steen Carstens, der bor i Studstrup og er servicechef i danmarks største udbyder af grøn energi, som ejer og driver vindmølleparker, især på havet. Da han hører, at der regnes med godt 14 gigawatttimer pr. mølle ved Vosnæs, vurderer han at det er meget optimistisk:
”Ja, det kommer med stor sandsynlighed nok aldrig til at ske!
Den bedst producerende vindmølle, vi har på den vestligste placering i Nordsøen 90 km fra land, giver 15 gigawattimer. Derude blæser det mindst 10 meter i sekundet i 300 dage om året, og det vil ikke ske ved Vosnæs. ”
Offshore vindmøllerne er dog lavere med en totalhøjde på 130 meter, da det ikke er så nødvendigt med stor rotorhøjde på havet.
Ifølge Steen Carstens er det urealistisk at forestille sig, at hans firma ville arbejde med placeringer på havnen og ved Vosnæs:
”Det ville kræve 5-10 års vindanalyser på placeringerne, og det er ikke sket her. Efter min mening skal møllerne ud på havet, eller i det mindste skal man gøre som Tyskland, hvor solcelleanlæg og mange vindmøller placeres ved motorvejene.
”Det er volumen, der skal til,” siger Steen Carstens.

Af Birger Agergaard

 Læs mere i 8541 -dit lokale blad (dec 2020)

Relaterede artikler

Cyklisterne må have tålmodighed med at få bedre cykelstier.
Trafik & veje

Intet nyt fra vejfronten

Det var meningen, at det første stykke af Grenåvej skulle have haft et nyt slidlag i år. Det kommer der ikke.
Det er heller ikke bombesikkert, at der sker noget med hverken vejbane eller cykelstier i 2024.
“Riget fattes penge”.

Lokalplan

Bytorvet må godt hedde Bytorvet

I sidste nummer skrev vi om en spøjs sag, hvor butikkerne på Bytorvet skulle skifte vejnavn til Grenåvej.Alt imens lejlighederne ovenpå fortsat måtte hedde Bytorvet, fordi de har indgang fra smøgen bag torvet.

Vejdirektoratet er begyndt at projektere de to shunts, der skal gøre rundkørslerne syd for Skødstrup nemmere at komme igennem. Om et år begynder arbejdet, og da det er hen over vinteren, kan det være, at de først er færdige i juni 2026.
Trafik & veje

Shunts om et år

Vejdirektoratet er begyndt at projektere de to shunts, der skal gøre rundkørslerne syd for Skødstrup nemmere at komme igennem. Om et år begynder arbejdet, og da det er hen over vinteren, kan det være, at de først er færdige i juni 2026.