Ekstra spor i rundkørsler vedtaget

Af Birger Agergaard – Illustration Thomas Nykrog

Bilisterne har efterlyst en ekstra vejbane – en såkaldt shunt – i snart mange år. Om morgenen starter kødannelsen nogle gange helt oppe ved Carletti, når de skal mod syd ad enten Grenåvej eller motorvejen. Fællesrådet har i flere år arbejdet for at få løst problemet og har banket Vejdirektoratet på dørene.

Fællesrådets arbejde har båret frugt – og nu kommer løsningen. Folketinget har frigivet 12,5 mio. kr., der skal bruges på at købe arealer og dernæst flytte cykelsti og anlægge en ekstra vejbane før og i selve rundkørslen.

Illustration af, hvordan en "shunt" ved motorvejstilkørselen kunne se ud.
Dette er en fotomanipulation, som ikke viser det konkrete projekt, men blot angiver princippet for en shunt ved rundkørselen. Cykelstien er eksempelvis ikke placeret korrekt. (Fotomontage Thomas Nykrog)

I beløbet er der endda penge til også at lette trafikken i den anden rundkørsel ved afkørsel 16. Nemlig den rundkørsel, man skal igennem, når man kører fra motorvejen for at komme til Skødstrup eller til Skæring. For de, der skal til Skæring, kommer der en mindre shunt i det skarpe sving i rundkørslen.

Medlem af transportudvalget, Jens Joel (S), der er valgt i Østjylland, har også mødt frustrerede borgere i Skødstrup, der spilder masser af tid hver dag på vej til arbejde, fordi de sidder fast ved motorvejsrundkørslen.

”Derfor er jeg selvfølgelig også glad for, at det er lykkedes at samle opbakning på Borgen til at gøre noget ved problemet,” siger han til 8541-bladet.

Hvornår kommer de?
Men hvornår står de to shunts så klar? I den beslutning, som Folketinget har taget stilling til, at de kan laves på to år, men det kræver, at det skal ske ved frivillige handler. Ellers skal der eksproprieres, og så vil det tage fire år.

Størstedelen af beløbet er afsat i 2025, og så må man formode, at shunten står færdig året efter. Den lille shunt i den sydlige rundkørsel anlægges samtidig. Om den hedder det i materialet, at der ikke er pres på afkørslen lige nu, men man venter det vil ske.

I øvrigt lettes til- og frakørslen ved Lystrup også.


Læs hele novembernummeret 2023 på PDF

Relaterede artikler

Grenåvej-bakken-cykelsti
Trafik & veje

Vejfronten: to gode og en mindre god nyhed

Der er gode nyheder til både bilister og cyklister på Grenåvej i Skødstrup-Løgten. Den gode nyhed er, at Grenåvej vil få et pænere og ”bymæssigt” udtryk med flere fortovsfliser og chaussesten, og bilisterne får desuden et nyt slidlag allerede i år på en del af den lange strækning.

220902 Cykel på Grenåvej 05
Trafik & veje

En cyklists martyrium – Skødstrup tur/retur

Når man cykler fra Skødstrup mod centrum, skal man ikke have glas bag på cyklen. Et stykke tærte i en madkasse er heller ikke sagen. Det er smadret, langt før man når rundkørslen ved Carletti. Cykelstien (som i øvrigt er en uigennemskuelig blanding af cykelsti og fortov) er ét stort krater af huller og bump. 

Cyklisterne må have tålmodighed med at få bedre cykelstier.
Trafik & veje

Intet nyt fra vejfronten

Det var meningen, at det første stykke af Grenåvej skulle have haft et nyt slidlag i år. Det kommer der ikke.
Det er heller ikke bombesikkert, at der sker noget med hverken vejbane eller cykelstier i 2024.
“Riget fattes penge”.