Den gode undergang

God motion til lårmusklerne.
God motion til lårmusklerne.

Af Birger Agergaard Foto Thomas Nykrog

Passage – tunnel – overgang?

”Eller måske ”undergang”,” som fællesrådets formand Inger Thranholm spøgefuldt kaldte byens nye og meget længe ventede forbindelse mellem øst og vest: tunnel og sti op til Skødstrup Skole.

Hun glædede sig på borgernes og ikke mindst børnenes vegne, men nævnte også kort, at der havde været mange bump på vejen hen til realiseringen af byens ønske. Da kommunen først kom i sving i 2016, lagde jordejerne flere bump i vejen for realiseringen.

Men nu står den der, skulpturelt flot og med mange trin op og ned. 74 i alt. Om end der er mange trin, er det blevet nemt for skoleelever og andre at drage fra øst mod vest og tilbage igen. Har man cykel med, kræver det lidt øvelse.

220809 Tunnelindvielse 1

74 trin under letbanen.

Mange mennesker var med til at indvie undergangen den 9. august. Skoleeleverne på 4. årgang plantede storkenæb, lavendel, salvie, margueritter m.fl. på Trekantarealet, så både bier, sommerfugle og forbipasserende får en god oplevelse på turen.

Fra kommunens side sagde den nu afgåede rådmand Steen Stavnsbo (Kons.), at det med passagen er blevet tryggere at bo i området, og at man nu bør huske at bruge den i stedet for at tage bilen.

Gert Bjerregaard (V) kaldte det en milepæl i byens historie. Fire tekniske rådmænd havde haft sagen siden 2012, og tre åstedsforretninger i den komplicerede affære blev det til.

Læs hele septembernummeret 2022 på PDF

Relaterede artikler

Lokalplan

Bytorvet må godt hedde Bytorvet

I sidste nummer skrev vi om en spøjs sag, hvor butikkerne på Bytorvet skulle skifte vejnavn til Grenåvej.Alt imens lejlighederne ovenpå fortsat måtte hedde Bytorvet, fordi de har indgang fra smøgen bag torvet.

220803 Trafikstøj ved Vosnæsparken 3 sh
Politik

Motorvejen kan støje videre i høj fart

Aarhus Kommune har for nylig vedtaget en ny støjhandlingsplan for kommunen. Trods ikke færre end 34 høringssvar med opfordringer til at nedsætte hastigheden fra 130 km/t til 110 km/t og dermed mindske støjen, indeholder støjhandlingsplanen ingen konkrete initiativer vedrørende motorvejsstrækning 15 forbi Skejby, Lisbjerg, Terp, Lystrup, Hjortshøj, Skødstrup og Løgten.

Vorre er en afgrænset landsby og vil efter Aarhus Kommunes oplysning ikke få nogen byskitse. Men byskitsen for Løgten-Skødstrup ser alligevel på forbindelserne til f.eks. Vorre og Studstrup. (foto: Thomas Nykrog)
Lokalplan

Vorre og Studstrup er ikke med i byskitsen

Det viser sig, at Vorre og Studstrup ikke kommer med i den byskitse, som Aarhus Kommune udarbejder i samarbejde med Skødstrup Fællesråd. Fællesrådet har arbejdet med en helhedsplan for hele lokalområdet 8541. Da Aarhus Kommune henvendte sig om et arbejde for en byskitse for Løgten-Skødstrup, var fællesrådet positivt stemt.