Skip to content

Ekstra spor i rundkørsler vedtaget

Af Birger Agergaard – Illustration Thomas Nykrog

Bilisterne har efterlyst en ekstra vejbane – en såkaldt shunt – i snart mange år. Om morgenen starter kødannelsen nogle gange helt oppe ved Carletti, når de skal mod syd ad enten Grenåvej eller motorvejen. Fællesrådet har i flere år arbejdet for at få løst problemet og har banket Vejdirektoratet på dørene.

Fællesrådets arbejde har båret frugt – og nu kommer løsningen. Folketinget har frigivet 12,5 mio. kr., der skal bruges på at købe arealer og dernæst flytte cykelsti og anlægge en ekstra vejbane før og i selve rundkørslen.

Illustration af, hvordan en "shunt" ved motorvejstilkørselen kunne se ud.
Dette er en fotomanipulation, som ikke viser det konkrete projekt, men blot angiver princippet for en shunt ved rundkørselen. Cykelstien er eksempelvis ikke placeret korrekt. (Fotomontage Thomas Nykrog)

I beløbet er der endda penge til også at lette trafikken i den anden rundkørsel ved afkørsel 16. Nemlig den rundkørsel, man skal igennem, når man kører fra motorvejen for at komme til Skødstrup eller til Skæring. For de, der skal til Skæring, kommer der en mindre shunt i det skarpe sving i rundkørslen.

Medlem af transportudvalget, Jens Joel (S), der er valgt i Østjylland, har også mødt frustrerede borgere i Skødstrup, der spilder masser af tid hver dag på vej til arbejde, fordi de sidder fast ved motorvejsrundkørslen.

”Derfor er jeg selvfølgelig også glad for, at det er lykkedes at samle opbakning på Borgen til at gøre noget ved problemet,” siger han til 8541-bladet.

Hvornår kommer de?
Men hvornår står de to shunts så klar? I den beslutning, som Folketinget har taget stilling til, at de kan laves på to år, men det kræver, at det skal ske ved frivillige handler. Ellers skal der eksproprieres, og så vil det tage fire år.

Størstedelen af beløbet er afsat i 2025, og så må man formode, at shunten står færdig året efter. Den lille shunt i den sydlige rundkørsel anlægges samtidig. Om den hedder det i materialet, at der ikke er pres på afkørslen lige nu, men man venter det vil ske.

I øvrigt lettes til- og frakørslen ved Lystrup også.


Læs hele novembernummeret 2023 på PDF

Relaterede artikler

Der er udsigt til bedre og bredere cykelstier på Grenåvej. Men bliver det mon på hele strækningen? (arkivfoto fra 2022: Thomas Nykrog)
Trafik & veje

Cykelsti og fortove på skrift

Skødstrup Fællesråd og borgerne har længe efterspurgt en ordentlig cykelsti på begge sider af Grenåvej – og gennem hele den lange by. Forvaltningen har lige så længe erkendt behovet. Arbejdet skulle have været udført sidste år, men det blev kun til første etape af et slidlag for bilisterne.

Vorre er en afgrænset landsby og vil efter Aarhus Kommunes oplysning ikke få nogen byskitse. Men byskitsen for Løgten-Skødstrup ser alligevel på forbindelserne til f.eks. Vorre og Studstrup. (foto: Thomas Nykrog)
Lokalplan

Vorre og Studstrup er ikke med i byskitsen

Det viser sig, at Vorre og Studstrup ikke kommer med i den byskitse, som Aarhus Kommune udarbejder i samarbejde med Skødstrup Fællesråd. Fællesrådet har arbejdet med en helhedsplan for hele lokalområdet 8541. Da Aarhus Kommune henvendte sig om et arbejde for en byskitse for Løgten-Skødstrup, var fællesrådet positivt stemt.