Søg
Close this search box.

Grenåvej: Vejrenovering i sneglefart

Foreløbig ingenting til cyklisterne...
Foreløbig ingenting til cyklisterne...

Af Birger Agergaard

Ny slidbane på Grenåvejs sydligste del senere i år – og foreløbig ingenting til cyklisterne.

Det er udmeldingen fra Aarhus Kommunes driftsafdeling på vejområdet. Til bladet 8541 forklarer driftsingeniør Anne Møller Brusgaard, at man i år forventer at få lagt et slidlag fra pendlerpladsen og op til rundkørslen ved Stationsvangen. Hun bruger udtrykket forventer, da hun endnu ikke kan garantere det.

”Det er vores forventning, at det sker i sommerhalvåret, det vil sige inden ca. 15. oktober.”

(Kursiv)Og cykelstierne?

”På den strækning mener vi ikke, at cykelstierne trænger,” svarer Anne Møller Brusgaard.

Hun havde allerede i efteråret nævnt over for bladet, at arbejdet er for stor en mundfuld til at kunne gennemføres på én gang. En anden forklaring er, at hvis Løgten-Skødstrup Fjernvarme skal grave i Grenåvej inden for et par år, vil man vente med en ny slidbane, til det er gjort.

”Afhængigt af fjernvarmens tidsplan planlægger vi de næste etaper.”

Det er et stort ønske hos mange borgere, at den forvirrende cykelbane fra bageriet og mod nord ændres til en rigtig cykelsti. Er det på tegnebrædtet?

”Det er planlægningsafdelingen i Mobilitet, der har den sag, så det ved jeg ikke.”

Så du kan ikke sige, om vejrenoveringen fortsætter næste år?

”Jeg kan ikke sige noget om det endnu. Det kommer an på de anlægsarbejder, som fjernvarmen skal lave.”

”Men jeg er helt enig i, at både vejen og cykelstierne trænger. Vi er helt opmærksomme på det,” understreger Anne Møller Brusgaard.

Fjernvarmen: intet aktuelt
Men ifølge Løgten-Skødstrup Fjernvarmeværk kan vejafdelingen godt gå i gang med at planlægge etaperne:

”Vi har ikke noget aktuelt, der skal laves i Grenåvej,” siger direktør Jesper Sahl.

”Selvfølgelig kan der opstå noget, der kræver at fjernvarmen skal grave i vejen, men der er ingen planer om det.”

En afgrænset strækning kan dog blive gravet op, når og hvis der skal bygges mellem Hjelmagervej og SuperBrugsen, altså Løgten Bymidte. Men her skal vejprofilen alligevel være anderledes end nu.

Læs hele majnummeret 2023 på PDF

Relaterede artikler

220902 Cykel på Grenåvej 05
Trafik & veje

En cyklists martyrium – Skødstrup tur/retur

Når man cykler fra Skødstrup mod centrum, skal man ikke have glas bag på cyklen. Et stykke tærte i en madkasse er heller ikke sagen. Det er smadret, langt før man når rundkørslen ved Carletti. Cykelstien (som i øvrigt er en uigennemskuelig blanding af cykelsti og fortov) er ét stort krater af huller og bump. 

Grenåvej (nederst) med Rema1000 (højre) og bedemandsforretningen (venstre). Fra Grenåvej ser man ikke, hvor langt bagud, Grenåvej 743 strækker sig. Den nyindkøbte grund bidrager med sine 1196 m2 cirka til en fjerdedel af Rema1000s nye areal. Den gule linje markerer det gamle skel mellem de to ejendomme.
Byggeri og bolig

Historien fortsætter

Vi har i 8541 troligt beskrevet den lange historie fra Kiwi-markedet på Grenåvej lukkede i 2016, til den nye Rema1000 slog dørene op samme sted i 2023. Så troede vi, at historien var slut. Men det er den ikke.

Billedet er taget omkring Møllesvinget, hvor en borger vurderer, at syv ud af ti bilister overser de nye 40 km. skilte.
Trafik & veje

Virker den nye fartgrænse i Løgten?

Den nordlige del af Grenåvej i Løgten er nu med i et forsøg, der skal besvare spørgsmålet: kan man alene ved hjælp af skilte få trafikanterne til at sænke farten?