Trekant-grundens ejere svarer igen på anklager: Det er kommunens egen skyld
”Det er irriterende, at man har beboere i lokalområdet, som ved, at det er et kæmpeønske at få en tunnel under jernbanen, og som så anker sagen! Det er jo bare et lille stykke jord, der er tale om.”
Sådan sagde byrådsmedlem Ango Winther (S) på et møde i Erhvervsforeningen før jul. Han og Gert Bjerregaard (byrådsmedlem for Venstre), der også deltog, var helt enige i byens ønske om tunnellen, som skal lette adgangen for bløde trafikanter fra hele boligområdet syd for banen til resten af byen. Tunnelen skal placeres i den nordøstlige ende af Trekantgrunden mellem Løgten og Skødstrup.
Aarhus Kommune tilbød at købe et lille areal i grundens nordlige ende til cykelsti og trapper, men ejerne afviste og indklagede projektet til Fredningsnævnet, som sagde god for projektet. Også denne afgørelse ankede ejerne til Miljø- og Fødevareklagenævnet, hvor sagen nu har samlet støv i to år.
Det har medført utilfredshed – ikke blot med den sløve sagsbehandling, men også med ejerne af grunden.
Ikke os, der blokerer
To søstre ejer grunden. Det var deres bedstefar, der ejede jorden, da der blev gennemført en udsigtsfredning. Den indebar, at der ikke kan bygges noget over en meters højde.
Søstrene har ingen kommentarer, men henviser til deres nevø Jens Thomas Munch, der fører sagen.
Han oplyser til 8541, at Aarhus Kommune selv er skyld i, at der endnu ikke er en overgang eller undergang ved banen.
”Kommunen solgte i 2001 den vej, der oprindeligt skulle bruges til krydsning af banen, til ejeren nederst på Violskrænten, selv om man allerede i starten af 80-erne vidste, at man skulle bruge en overgang.”
Ejerne mener videre, at kommunen ikke uden videre kan gennemføre et tunnelprojekt på Trekantgrunden:
”Det kan ikke lade sig gøre, da fredningen forbyder bygninger af enhver art, også tunnelbygninger,” siger han og mener, at rækværk og den del af tunnelen, der skal ligge på Trekantgrunden, dermed vil være ulovlig.
Ejerne argumenterer også med, at da udsigtsfredningen skal sikre udsyn fra Grenåvej ned over arealerne til bugten, kunne der heller ikke bygges boliger på den anden side af jernbanen, dvs. Løgten Østervej. Siden fredningen er også motorvejen og Studstrupværket kommet til.
”Prisen er for lav”
”Så kan enhver se, at fredningen ikke længere er berettiget. Aarhus Kommune må behandle sagen igen eller ophæve fredningen. Men så er prisen en anden. Ejerne har tilbudt kommunen nogle få kvadratmeter fra banen op til Violskrænten, men kommunen ønskede 1200 kvm., så der også kan komme cykelsti langs Violskrænten. Det sagde vi nej til, for så kan vi ikke køre ind på grunden. Vi tilbød dem også hele Trekantgrunden, men den pris kommunen vil give – 18. kr. pr. kvadratmeter eller 350.000 kr. i alt – er for lav.
”Men din oldefar fik i sin tid erstatning (500.000 kroner i nutidskroner, red.) for, at der ikke kan bygges noget på grunden – så er grunden vel at sammenligne med landbrugsjord?
”Kommunen sidder med nøglen til at ophæve udsigtsfredningen.”
Af Birger Agergaard Foto Thomas Nykrog
Læs mere i 8541 -dit lokale blad (feb 2020)