Søg
Close this search box.

Skødstrup-pigen på de skrå brædder

Lis Zederkof foran sminkespejlet - hun skal snart gøre sig klar til at gå på scenen.
Lis Zederkof skal snart gøre sig klar til at gå på scenen.

Tekst og foto Majbrit Oddershede Pedersen

En smilende Vibeke Zederkof byder velkommen udenfor Musikhuset i Aarhus. Om få timer skal hun stå på husets store scene med blandt andet Stig Rossen, Johanne Milland og Caroline Henderson i musicalopsætningen ”Askepot”. Vibeke inviterer indenfor og viser stolt de farverige kostumer frem, der hænger bag scenen, mens hun fortæller;

”Jeg får et kick af adrenalin af at stå på en scene. Jeg får lov at gøre noget, som jeg elsker. Og den her forestilling er virkelig fantastisk at være en del af.”

Siden 2020 har 29-årige Vibeke levet af sin passion. Nemlig at synge og spille skuespil.

Mor tippede 8541
”Det er typisk min mor,” griner Vibeke, mens vi går forbi musicalens imponerende kulisser. ”Men jeg tror, at det er fordi, hun virkelig er stolt af mig.”

Og ja – den er god nok. Det var faktisk Vibekes mor, Trine Zederkof Jønsson, der kontaktede bladets redaktion. Hun skrev, at hendes datter i dag lever af at optræde, og at grundstenene til hendes karriere blev lagt i Skødstrup.

”Min mor har ret. Det er mange passionerede mennesker i Skødstrup, der har medvirket til, at jeg står på scenen i dag. Og det er derfor, at jeg gerne vil medvirke i dette interview.  De mennesker vil jeg gerne hylde.”   

Vibeke Zederkof i kostumegarderoben
Flotte kostumer er en del af Askepot-opsætningen.
Privatfoto fra 2014. Vibekes kor øver med Torben Holm Christensen.
Privatfoto fra 2014.
Vibekes kor øver med Torben Holm Christensen.

Korsang gav mod på mere
Som barn har Vibeke altid sunget, danset og spillet skuespil i sit barndomshjem.

Men det var da hun begyndte til kor i Skødstrup Kirke, at hun selv fik øjnene op for sit talent. Korlederen var – og er – Torben Holm Christensen.

”Jeg kan huske, at Torben gav mig lov til at synge min første solo som 12-årig. Det betød alverden for mig. Det gav mig et skub. Jeg fandt ud af, at jeg var god til det her. Selvom Torben er en mand af få ord, så skabte han et godt fællesskab, hvor jeg følte mig tryg.”

Til søndagsgudstjenesterne lærte Vibeke at stå foran et publikum. Det at synge foran mange mennesker skræmte hende ikke. Tværtimod.    


”Musik kan virkelig røre mennesker. Og det at stå og være en af dem, der giver folk en rørende oplevelse, det er virkelig givende, Det oplevede jeg for første gang, da jeg sang i kor hos Torben.”

Torben Holm Christensen kan sagtens huske Vibeke, da 8541 fanger ham på telefonen. Og det virker til, at korlederen bliver oprigtigt glad, da han får en del af æren for Vibekes karriere.

”Jeg har været korleder i 34 år, men jeg kan godt huske det med den solo. Jeg bliver beæret, når jeg hører det her. Her i koret synger vi ikke kun salmer, men også rytmisk musik, og jeg tror, at det gør en forskel for mange,” runder korlederen af.

Fra Skødstrup til København
I 2020 blev Vibeke uddannet Musicalperformer. Uddannelsen ligger i Fredericia og tager tre år.

Lige siden har Skødstrup-pigen stået på de skrå brædder. Sidste år spillede hun med i Moulin Rouge og var også danser i Cirkusrevyen. Før det var det ”Den skaldede frisør” og ”Klokkeren fra Notre Dame”.

I dag bor Vibeke i København. Det er en nødvendighed. For de mange roller kommer ikke af sig selv. Vibeke og hendes musicalkollegaer går til auditions året rundt. Også til forestillinger langt ude i fremtiden.

”Det er en hård branche. Vi er mange om rollerne. Men jeg er ikke urolig. Jeg kan på sigt bruge min uddannelse til mange ting. Måske kan jeg undervise en dag.”

I dag er Lis Nellemann pensioneret. Men hun kan ikke helt slippe arbejdet med børn, så indimellem vikarierer hun på Skødstrup skole.
I dag er Lis Nellemann pensioneret. Men hun kan ikke helt slippe arbejdet med børn, så indimellem vikarierer hun på Skødstrup skole.

Drama Lis tog mig alvorligt
En anden der har haft betydning for Vibekes karrierevalg, er netop en underviser.

”Lis Nellemann var min dramaunderviser på Skødstrup skole. Hun kunne se livet i mine øjne, når jeg sang og spillede skuespil. Jeg fandt et sted, hvor jeg blev set og hørt og fik lov til at være gakket. Lis var så god til at sætte sig selv i spil, og hun tog min passion alvorligt.”  

Selvom det efterhånden er femten år siden, så husker Lis Nellemann stadig sin elev, og hun glæder sig over Vibekes hilsen og succes.  

”Det betyder alverden. Jeg bliver helt rørt. Vibeke havde ilden og viljen til at gå videre,” fortæller dramalæreren over telefonen. ”Jeg bliver helt varm indeni. Og nu skal jeg have købt en billet til Askepot, så jeg kan se Vibeke.”

I dag er Lis Nellemann pensioneret. Men hun kan ikke helt slippe arbejdet med børn, så indimellem vikarierer hun på Skødstrup skole.

”Der er ikke dramaundervisning mere på skolen. Desværre! Men jeg sniger det ind, hvor jeg kan. For jeg tror, at drama kan give noget til alle slags mennesker og børn. Om man vil leve af det eller ej.”

Stand-in for Askepot
Resten af sommeren skal Vibeke rejse rundt i Danmark med Askepot. Musicalen har fået gode anmeldelser, og billetsalget går godt.

I løbet af forestillingen spiller den unge musicalperformer fem forskellige roller. Blandt andet stuepige, modestylist og prinsesse, og så synger hun kor på samtlige sange undervejs.

Den helt store fremtidsdrøm er at lande en hovedrolle. Og noget tyder på, at Vibeke er godt på vej. I “Askepot – The Musical” er hun nemlig standin for hovedrolleindehaveren Johanne Milland, der spiller Askepot. Det vil sige, at Vibeke skal være klar til at overtage, hvis hendes kollega bliver syg eller skadet. Og Vibeke har allerede været i ilden som Askepot, fordi Johanne Milland pludselig mistede stemmen.

”Vores forestilling var kl. 16.00, og jeg fik det at vide kl. 10.00. Det var meget overvældende og nervepirrende. For kunne jeg huske teksterne og alle de små detaljer undervejs? Heldigvis gik det godt.”

Selvom det var med kort varsel, så lykkedes det Vibekes forældre at nå fra Skødstrup til København i tide, så de kunne se hende spille hendes foreløbigt største rolle.

En stolt mor og far så til, da Vibeke spillede Askepot til en forestilling i København.
En stolt mor og far så til, da Vibeke spillede Askepot til en forestilling i København.

Dagens rundvisning slutter, hvor den startede. Om lidt skal Vibeke og hendes kollegaer i gang med at gøre sig klar til at gå på scenen. Hun glæder sig.”Jeg håber sådan, at min historie kan vise, at der er mange veje at gå, hvis man gerne vil arbejde med sang og skuespil. Måske jeg kan inspirere nogle drenge og piger i Skødstrup.”     

Læs hele juninummeret 2024 på PDF

Relaterede artikler

Seks busbobler – heraf to i Lystrup – er blevet udsmykket med Skødstrup-kunstneren Ruth Crone Fosters collager. Her ved Kollegiet Mejeriet.
Kultur

Hærværk mod busbobler

Flere af collage-værkerne i Skødstrups busbobler fik ikke lov at leve lang tid, før de blev udsat for hærværk.

Majbrit Oddershede Pedersen
Kultur

Du så ikke Majbrit

Da TV 2 i sommer viste miniserien ”Balladen om kolonihaven”, spillede en 8541-borger en vigtig rolle. Du så hende bare ikke, for Majbrit arbejdede bag kameraet.

Skødstrup Fællesråd sammen med de to inviterede arkitekter, som ses til højre: Lars Autrup og Anne Mette Boye. Pladsen, som de står på, bliver mere eller mindre inddraget til Løgten Bymidte, men Bytorvet på den anden side af Grenåvej bør være til mennesker og ikke biler, mener de. (foto Birger Agergaard)
Byggeri og bolig

Byarkitekter på besøg: Noget til maven, ånden og børnene

Skødstrup Fællesråd foretog sammen med to inviterede arkitekter, Lars Autrup og Anne Mette Boye en byvandring i Løgten og Skødstrup. Bytorvet hvor bl.a. apoteket ligger, bør være til mennesker og ikke biler, mener de. (foto Birger Agergaard)