Søg
Close this search box.

Trafik til erhvervsområde sander til

Denne dag i vinterferien, hvor dronebilledet er taget, er gtrafikken mindre tæt. På almindelige arbejdsdage er det her problemet opstår.

Af Birger Agergaard Foto Thomas Nykrog

Du kan næsten sætte klokken efter det. Ved otte-tiden hver morgen sander trafikken i den sydlige del af Skødstrup til, og først ved ni-tiden lysner det. Tilsvarende, men i lidt mindre grad, klumper trafikken hver eftermiddag mellem ca. 15.30 og 16.30

Det er træls nok i sig selv for de mange bilister, der hver morgen bevæger sig mod rundkørslen før motorvejen og sidder fast. Nogle gange starter køen ved rundkørslen før Carletti.

Tilsandingen går også ud over de flere og flere, der skal ind til erhvervsområdet i det sydlige Skødstrup. Især er det galt for ansatte og kunder sydfra. De kan ikke bryde køen i modsat retning, så de holder stille og blokerer derfor bagfrakommende køretøjer.

Hos ED – den største arbejdsplads i erhvervsområdet – kender de problemet særdeles godt. Teknisk direktør Rasmus Flindt ved det fra sine 80 ansatte, hvoraf mange er i bil, og han oplever det selv især om morgenen.

”Vi har talt en del om det her i området, og det er et problem, som kun bliver større. Jeg har løst optalt medarbejderantallet i erhvervsområdet til 3-400 ansatte, og når erhvervsområdet er fuldt udbygget, kommer vi op på måske 1000 medarbejdere og mange lastbiltransporter,” siger Rasmus Flindt.

”Det optimale ville være en rundkørsel, men det får vi nok ikke. Men vi vil gerne have en svingbane til venstre, og også gerne en svingbane til højre, når man skal ud fra området igen. Der er plads til det,” bemærker han.

Alle grunde solgt
Alle lokalplanlagte grunde er solgt, og der bygges og indrettes på grundene tæt på rundkørslen. Det sydligste erhvervsareal på 25.000 kvm. skal nu også lokalplanlægges, idet der er en konkret køber til grunden.

Det betyder, at i de kommende år vil trafiktallet stige endnu mere, og der er fortsat kun den ene vej til erhvervsområdet. De erhvervsdrivende kalder derfor på en løsning.

Opbakning fra fællesråd
Erhvervsforeningen 8541 Erhverv har i flere år haft fokus på problemet efter mange henvendelser fra de erhvervsdrivende. Formanden, Peter Carlsen, siger, at med den nye udstykning bliver det endnu mere relevant. Han har også sæde i Skødstrup Fællesråd:

”Vi har båret det ind i Fællesrådet, og ønsket om en trafikløsning er på prioriteringslisten – det er den rigtige vej at gå.” Prioriteringslisten tæller de ønsker, som Skødstrup Fællesråd hvert år sender til Aarhus Kommune.

”Vi skal også have en løsning ind i den helhedsplan, som vi har taget fat på sammen med en række grupper og ildsjæle. Kommunens Teknik og Miljø er gjort opmærksom på trafikproblemet, og vi vil også gerne tage det op direkte med den nye rådmand Steen Stavnsbo,” siger Peter Carlsen.

Fællesrådet har også i flere år peget på, at der mangler en shunt – dobbeltbane – i rundkørslen ved motorvejen, så der ikke opstår kødannelser hver morgen.

Læs hele martsnummeret 2022

Relaterede artikler

Collager i douchede farver pryder seks busbobler i Skødstrup og Lystrup.
Trafik & veje

Busboblerne får makeover

Af Birger Agergaard Foto Ruth Crone Foster I samarbejde med Aarhus Kommune og Midttrafik præsenterer Skødstrup-kunstneren Ruth Crone Foster sit seneste kunstprojekt, ”En åbning til

Grundejerforeninger - her Løgten Vest - kan gratis få en hjemmeside på 8541.dk, hvis de er medlemmer af Skødstrup Fællesråd.
Trafik & veje

Berberisvej går til kommunen

Af Birger Agergaard ”Berberisvej vil tælle biler” Sådan skrev vi for et lille år siden om sagen, hvor Grundejerforeningen Løgten Vest ikke kunne forstå, at

Cyklisterne må have tålmodighed med at få bedre cykelstier.
Trafik & veje

Intet nyt fra vejfronten

Det var meningen, at det første stykke af Grenåvej skulle have haft et nyt slidlag i år. Det kommer der ikke.
Det er heller ikke bombesikkert, at der sker noget med hverken vejbane eller cykelstier i 2024.
“Riget fattes penge”.