Skip to content

Tunnelprojekt er på skinner

Sådan omtrent kommer trappeforløbet ned til tunnelen til at se ud. Man kan ikke se det, men i højre side er der ramper til cyklister og barnevogne. (Visualisering: Aarhus Kommune)

Af Morten Stycke, projektleder, Aarhus Kommune

Formålet med projektet:
At skabe mere trafiksikker og direkte forbindelse på tværs af Letbanesporet, for mere samlingskraft mellem den eksisterende bykerne beliggende vest for Grenåbanen, og den nye udbygning ved boligkvartererne beliggende øst for Grenåbanen.

Derudover mere direkte og mere sikker skolevej, til gavn for skolebørn og deres familier i Skødstrup. 

Hvorfor er der ikke tilgængelighedsramper med i det aktuelle projekt?
Projektet er vedtaget i sin tid uden særlige krav til tilgængelighedsramper, derfor er der ikke afsat økonomi til at etablere disse med det aktuelle projekt. For ikke at forsinke tunnelen yderligere, etablerer kommunen indledningsvis det nuværende projekt, da det er vurderet at projektet ikke udelukker et efterfølgende udbygningsprojekt med tilgængelighedsramper eller andre lignende tiltag.

Det nuværende projekt prioriterer en sikker krydsning af Letbanen for bløde trafikanter/gående, men giver samtidig mulighed for passage med såvel cykler som barnevogne m.v. En senere udbygning med større rampeanlæg med tilgængelighedsramper kan udføres samtidig med, at tunnelen og stiforbindelsen forsat anvendes under de evt. kommende anlægsarbejder.

Forsinket tidsplan
Tidsplanen for projektet er løbende blevet justeret, det skyldes den vigtige koordinering med Letbanens sporspærringer, som er det tidspunkt hvor kommunen kan få tilladelse til af overgrave letbaneskinnene og lægge de kritiske dele af tunnelen i jorden.

Den seneste revision af tidsplanen blev besluttet i selve udbudsperioden, fordi ikke alle af de mulige tunnelleverandører kunne levere rettidigt i forhold til sporspærringen uge 7. Af den grund var det forvaltningens vurdering at det kunne få betydning for konkurrencen på udbuddet hvis ikke tidsplanen og sporspærringsperioden blev ændret. Sporspærringen er nu flyttet til uge 14, herefter skal udføres en række færdiggørelsesarbejder.

Entreprenørvirksomheden MJ Eriksson har vundet licitationen udbuddet på tunnelen, derfor indleder kommunen næste fase i tidsplanen, som er kontraktforhandlinger med entreprenøren.

Læs hele decembernummeret 2021

Relaterede artikler

Vorre er en afgrænset landsby og vil efter Aarhus Kommunes oplysning ikke få nogen byskitse. Men byskitsen for Løgten-Skødstrup ser alligevel på forbindelserne til f.eks. Vorre og Studstrup. (foto: Thomas Nykrog)
Lokalplan

Vorre og Studstrup er ikke med i byskitsen

Det viser sig, at Vorre og Studstrup ikke kommer med i den byskitse, som Aarhus Kommune udarbejder i samarbejde med Skødstrup Fællesråd. Fællesrådet har arbejdet med en helhedsplan for hele lokalområdet 8541. Da Aarhus Kommune henvendte sig om et arbejde for en byskitse for Løgten-Skødstrup, var fællesrådet positivt stemt.

Politik

Det sne-rene kaos

Det er Midtpunktet, som betaler for snerydning, selv om det er skolen, som drager nytte af, at børn kan sættes sikkert af, ikke mindst i kys-og-kør-zonen, der netop er etableret til skolebrug.

Der er udsigt til bedre og bredere cykelstier på Grenåvej. Men bliver det mon på hele strækningen? (arkivfoto fra 2022: Thomas Nykrog)
Trafik & veje

Cykelsti og fortove på skrift

Skødstrup Fællesråd og borgerne har længe efterspurgt en ordentlig cykelsti på begge sider af Grenåvej – og gennem hele den lange by. Forvaltningen har lige så længe erkendt behovet. Arbejdet skulle have været udført sidste år, men det blev kun til første etape af et slidlag for bilisterne.