Virker den nye fartgrænse i Løgten?

Billedet er taget omkring Møllesvinget, hvor en borger vurderer, at syv ud af ti bilister overser de nye 40 km. skilte.
Billedet er taget omkring Møllesvinget, hvor en borger vurderer, at syv ud af ti bilister overser de nye 40 km. skilte.

Af Birger Agergaard Foto Thomas Nykrog

Den nordlige del af Grenåvej i Løgten er nu med i et forsøg, der skal besvare spørgsmålet: kan man alene ved hjælp af skilte få trafikanterne til at sænke farten? Der er nu sat røde 40 km. farttavler op mellem Bytorvet og knækket i nord, som angiver, at fartgrænsen er sat ned fra 50 til 40. Fra Bytorvet til SuperBrugsen var der i forvejen 40 km. tavler, men de var meget lette at overse.

Ved vintertide udvides forsøget på Grenåvej, idet der sættes dynamiske tavler op to steder. Det er den slags, der fortæller, hvor hurtigt du kører, og blinker, hvis der er for meget fart på. Tavlerne, der sættes op, kan desuden lagre data, så Teknik & Miljø i Aarhus Kommune kan se den gennemsnitlige fart.

Projektleder Dorte Scott Hansen fortæller, at de dynamiske tavler sættes op ved Møllesvinget (for trafikanter ind mod byen) og ved bageren (for trafikanter nordpå).

”Ingen ser tavlerne”
Lige nu er der altså ”kun” de almindelige røde tavler. Men ifølge Gitte Davidsen, Møllesvinget, er der stort set ingen, der ser tavlerne. Hun har foretaget sin egen trafikmåling og siger, at cirka syv ud af ti bilister kører alt for stærkt. Også bussen kommer susende i høj fart.

”Bilisterne gør, som de plejer – kører alt for stærkt,” siger hun. Hun har lagt mærke til, at der dyttes efter bilister, der overholder den nye fartgrænse. Borgere på den anden side af Grenåvej siger også, at de ikke kan mærke nogen forskel fra før til nu.

Hertil siger projektleder Dorte Scott Hansen, at det kan være vanskeligt for en iagttager at se, hvor stærkt en bil kører.

”Jeg vil ikke afvise noget, men når de dynamiske tavler kommer op, kan vi i hvert fald måle effekten af fartbegrænsningen.”

Farten målt to steder
I foråret, før de første tavler kom op, målte kommunen farten ved hjælp af ledninger på vejen to steder.

Den ene var lige over for SuperBrugsen (hvor der i øvrigt er et helleanlæg!) viste en gennemsnitlig fart på 38,8 km. i timen. De viste også, at 85 procent af bilisterne kørte under 46,9 km. i timen. De sidste 15 har altså kørt stærkere.

Den anden blev målt mellem Møllesvinget og vejknækket mod nord. Her var farten 49,9 km. i timen, og 85 procent kørte under 57,7 km. i timen.

Læs hele septembernummeret 2023 som PDF

Relaterede artikler

Grenåvej-bakken-cykelsti
Trafik & veje

Vejfronten: to gode og en mindre god nyhed

Der er gode nyheder til både bilister og cyklister på Grenåvej i Skødstrup-Løgten. Den gode nyhed er, at Grenåvej vil få et pænere og ”bymæssigt” udtryk med flere fortovsfliser og chaussesten, og bilisterne får desuden et nyt slidlag allerede i år på en del af den lange strækning.

Som du kan se af kortet, gøres Berberisvej og en del af Grankrogen offentlig. Men hvad med de sidste 40 meter af Grankrogen, hvor der kun er seks grundejere?
Trafik & veje

Kommunen bøjer sig:

Bladet 8541 har flere gange skrevet om Berberisvej og Grankrogen, som blev anbefalet som skolevej, men som alligevel selv skulle betale vedligeholdelse og snerydning, da det er en privat vej. Grundejerne har følt sig dårligt behandlet og savnet lydhørhed om ønsket om at blive optaget som offentlig vej.

Vejdirektoratet er begyndt at projektere de to shunts, der skal gøre rundkørslerne syd for Skødstrup nemmere at komme igennem. Om et år begynder arbejdet, og da det er hen over vinteren, kan det være, at de først er færdige i juni 2026.
Trafik & veje

Shunts om et år

Vejdirektoratet er begyndt at projektere de to shunts, der skal gøre rundkørslerne syd for Skødstrup nemmere at komme igennem. Om et år begynder arbejdet, og da det er hen over vinteren, kan det være, at de først er færdige i juni 2026.