Søg
Close this search box.

Virker den nye fartgrænse i Løgten?

Billedet er taget omkring Møllesvinget, hvor en borger vurderer, at syv ud af ti bilister overser de nye 40 km. skilte.
Billedet er taget omkring Møllesvinget, hvor en borger vurderer, at syv ud af ti bilister overser de nye 40 km. skilte.

Af Birger Agergaard Foto Thomas Nykrog

Den nordlige del af Grenåvej i Løgten er nu med i et forsøg, der skal besvare spørgsmålet: kan man alene ved hjælp af skilte få trafikanterne til at sænke farten? Der er nu sat røde 40 km. farttavler op mellem Bytorvet og knækket i nord, som angiver, at fartgrænsen er sat ned fra 50 til 40. Fra Bytorvet til SuperBrugsen var der i forvejen 40 km. tavler, men de var meget lette at overse.

Ved vintertide udvides forsøget på Grenåvej, idet der sættes dynamiske tavler op to steder. Det er den slags, der fortæller, hvor hurtigt du kører, og blinker, hvis der er for meget fart på. Tavlerne, der sættes op, kan desuden lagre data, så Teknik & Miljø i Aarhus Kommune kan se den gennemsnitlige fart.

Projektleder Dorte Scott Hansen fortæller, at de dynamiske tavler sættes op ved Møllesvinget (for trafikanter ind mod byen) og ved bageren (for trafikanter nordpå).

”Ingen ser tavlerne”
Lige nu er der altså ”kun” de almindelige røde tavler. Men ifølge Gitte Davidsen, Møllesvinget, er der stort set ingen, der ser tavlerne. Hun har foretaget sin egen trafikmåling og siger, at cirka syv ud af ti bilister kører alt for stærkt. Også bussen kommer susende i høj fart.

”Bilisterne gør, som de plejer – kører alt for stærkt,” siger hun. Hun har lagt mærke til, at der dyttes efter bilister, der overholder den nye fartgrænse. Borgere på den anden side af Grenåvej siger også, at de ikke kan mærke nogen forskel fra før til nu.

Hertil siger projektleder Dorte Scott Hansen, at det kan være vanskeligt for en iagttager at se, hvor stærkt en bil kører.

”Jeg vil ikke afvise noget, men når de dynamiske tavler kommer op, kan vi i hvert fald måle effekten af fartbegrænsningen.”

Farten målt to steder
I foråret, før de første tavler kom op, målte kommunen farten ved hjælp af ledninger på vejen to steder.

Den ene var lige over for SuperBrugsen (hvor der i øvrigt er et helleanlæg!) viste en gennemsnitlig fart på 38,8 km. i timen. De viste også, at 85 procent af bilisterne kørte under 46,9 km. i timen. De sidste 15 har altså kørt stærkere.

Den anden blev målt mellem Møllesvinget og vejknækket mod nord. Her var farten 49,9 km. i timen, og 85 procent kørte under 57,7 km. i timen.

Læs hele septembernummeret 2023 som PDF

Relaterede artikler

Grenåvej-skilt
Trafik & veje

Navnekonkurrence

MÅske, måske ikke skal vi have et nyt navn til Grenåvej. Du kan vinde vin eller chokolade i denne konkurrence.

Rådmand for Teknik og Miljø, Nikolaj Bang, holdt et meget overordnet oplæg på Skødstrup Fællesråds repræsentantskabmøde. (foto Birger Agergaard)
Trafik & veje

Rådmand vil spørge borgerne mere

Af Birger AgergaardKontakten mellem borgerne og kommunen skal blive bedre. For eksempel skal fællesrådene og lokale foreninger høres, inden der sættes streger i eksempelvis lokalplaner.Teknisk

Cyklisterne må have tålmodighed med at få bedre cykelstier.
Trafik & veje

Intet nyt fra vejfronten

Det var meningen, at det første stykke af Grenåvej skulle have haft et nyt slidlag i år. Det kommer der ikke.
Det er heller ikke bombesikkert, at der sker noget med hverken vejbane eller cykelstier i 2024.
“Riget fattes penge”.