Virker den nye fartgrænse i Løgten?

Billedet er taget omkring Møllesvinget, hvor en borger vurderer, at syv ud af ti bilister overser de nye 40 km. skilte.
Billedet er taget omkring Møllesvinget, hvor en borger vurderer, at syv ud af ti bilister overser de nye 40 km. skilte.

Af Birger Agergaard Foto Thomas Nykrog

Den nordlige del af Grenåvej i Løgten er nu med i et forsøg, der skal besvare spørgsmålet: kan man alene ved hjælp af skilte få trafikanterne til at sænke farten? Der er nu sat røde 40 km. farttavler op mellem Bytorvet og knækket i nord, som angiver, at fartgrænsen er sat ned fra 50 til 40. Fra Bytorvet til SuperBrugsen var der i forvejen 40 km. tavler, men de var meget lette at overse.

Ved vintertide udvides forsøget på Grenåvej, idet der sættes dynamiske tavler op to steder. Det er den slags, der fortæller, hvor hurtigt du kører, og blinker, hvis der er for meget fart på. Tavlerne, der sættes op, kan desuden lagre data, så Teknik & Miljø i Aarhus Kommune kan se den gennemsnitlige fart.

Projektleder Dorte Scott Hansen fortæller, at de dynamiske tavler sættes op ved Møllesvinget (for trafikanter ind mod byen) og ved bageren (for trafikanter nordpå).

”Ingen ser tavlerne”
Lige nu er der altså ”kun” de almindelige røde tavler. Men ifølge Gitte Davidsen, Møllesvinget, er der stort set ingen, der ser tavlerne. Hun har foretaget sin egen trafikmåling og siger, at cirka syv ud af ti bilister kører alt for stærkt. Også bussen kommer susende i høj fart.

”Bilisterne gør, som de plejer – kører alt for stærkt,” siger hun. Hun har lagt mærke til, at der dyttes efter bilister, der overholder den nye fartgrænse. Borgere på den anden side af Grenåvej siger også, at de ikke kan mærke nogen forskel fra før til nu.

Hertil siger projektleder Dorte Scott Hansen, at det kan være vanskeligt for en iagttager at se, hvor stærkt en bil kører.

”Jeg vil ikke afvise noget, men når de dynamiske tavler kommer op, kan vi i hvert fald måle effekten af fartbegrænsningen.”

Farten målt to steder
I foråret, før de første tavler kom op, målte kommunen farten ved hjælp af ledninger på vejen to steder.

Den ene var lige over for SuperBrugsen (hvor der i øvrigt er et helleanlæg!) viste en gennemsnitlig fart på 38,8 km. i timen. De viste også, at 85 procent af bilisterne kørte under 46,9 km. i timen. De sidste 15 har altså kørt stærkere.

Den anden blev målt mellem Møllesvinget og vejknækket mod nord. Her var farten 49,9 km. i timen, og 85 procent kørte under 57,7 km. i timen.

Læs hele septembernummeret 2023 som PDF

Relaterede artikler

220902 Cykel på Grenåvej 05
Trafik & veje

En cyklists martyrium – Skødstrup tur/retur

Når man cykler fra Skødstrup mod centrum, skal man ikke have glas bag på cyklen. Et stykke tærte i en madkasse er heller ikke sagen. Det er smadret, langt før man når rundkørslen ved Carletti. Cykelstien (som i øvrigt er en uigennemskuelig blanding af cykelsti og fortov) er ét stort krater af huller og bump. 

Grenåvej-bakken-cykelsti
Trafik & veje

Vejfronten: to gode og en mindre god nyhed

Der er gode nyheder til både bilister og cyklister på Grenåvej i Skødstrup-Løgten. Den gode nyhed er, at Grenåvej vil få et pænere og ”bymæssigt” udtryk med flere fortovsfliser og chaussesten, og bilisterne får desuden et nyt slidlag allerede i år på en del af den lange strækning.

Lokalplan

Bytorvet må godt hedde Bytorvet

I sidste nummer skrev vi om en spøjs sag, hvor butikkerne på Bytorvet skulle skifte vejnavn til Grenåvej.Alt imens lejlighederne ovenpå fortsat måtte hedde Bytorvet, fordi de har indgang fra smøgen bag torvet.