Aarhus Nærbane lukker 26. august

Aarhus Nærbane lukker efter 26. august og forbliver lukket, indtil Letbanen åbner i 2017.

I mellemtiden indsætter Midttrafik nye, direkte busser, som er et hurtigere alternativ til Aarhus Nærbane end de almindelige ruter på strækningen Odder-Aarhus og Grenaa-Aarhus. Erstatningsbusserne er et supplement til de eksisterende busruter, der fortsætter med at køre.

Hvorfor lukker Nærbanen?

I 2017 overtager Letbanen strækningerne Odder-Aarhus og Grenaa-Aarhus. Arbejdet med at omdanne Nærbanen til Letbanen skal nu i gangsættes, og derfor kører Aarhus Nærbane for sidste gang d. 26. august. Herefter skal der sættes kørestrøm op, og alle signalanlæg skal udskiftes for at sporene kan blive klar til Letbanens åbning. 

Der vil naturligvis i perioder være støj fra arbejdet som kan ske på alle tidspunkter af døgnet. Men vi glæder os, sammen med jer, til det færdige resultat.

Hvornår åbner Letbanen?

Åbningen af Letbanen sker over tre omgange: 

1) Den indre strækning Aarhus H – Lisbjerg åbner i maj 2017

2) Strækningen Odder-Aarhus åbner i august 2017

3) Strækningen Grenaa-Aarhus åbner oktober 2017.

Erstatningsbusser sættes ind

Som alternativ til Aarhus Nærbane indsætter Midttrafik nye busser, som sikrer at byerne langs togstrækningen stadig har gode, direkte forbindelser til Aarhus.

Mellem Odder og Aarhus indsættes de nye ruter 80, 81 og 82.

Mellem Grenaa og Aarhus indsætter Midttrafik ruterne 83, 84 og 85.

Rute 83 og 84 køres af en blå regionalbus og rute 85 køres af en gul bybus.

Erstatningsbusserne kører IKKE ind omkring Løgten og Skødstrup station, da det vil forøge rejsetiden. 

I Løgten kører rute 84 og 85 fra Grenaavej/Vorrevej og i Skødstrup fra kirken. Her opsættes standere med busnummer og køreplan. Den eksisterende rute 100 kan også benyttes fra alle stoppesteder i Løgten og Skødstrup.

Du kan læse mere om erstatningsbusserne på Midttrafiks hjemmeside: https://www.midttrafik.dk/koereplaner/tog/aarhus-naerbane.aspx

Tekst: Linda Lisberg

Relaterede artikler

Lokalplan

Bytorvet må godt hedde Bytorvet

I sidste nummer skrev vi om en spøjs sag, hvor butikkerne på Bytorvet skulle skifte vejnavn til Grenåvej.Alt imens lejlighederne ovenpå fortsat måtte hedde Bytorvet, fordi de har indgang fra smøgen bag torvet.

Trafik & veje

Ekstra spor i rundkørsler vedtaget

Bilisterne har efterlyst en ekstra vejbane – en såkaldt shunt – i snart mange år. Om morgenen starter kødannelsen nogle gange helt oppe ved Carletti, når de skal mod syd ad enten Grenåvej eller motorvejen. Fællesrådet har i flere år arbejdet for at få løst problemet og har banket Vejdirektoratet på dørene.

Cyklisterne må have tålmodighed med at få bedre cykelstier.
Trafik & veje

Intet nyt fra vejfronten

Det var meningen, at det første stykke af Grenåvej skulle have haft et nyt slidlag i år. Det kommer der ikke.
Det er heller ikke bombesikkert, at der sker noget med hverken vejbane eller cykelstier i 2024.
“Riget fattes penge”.