Aarhus Nærbane lukker 26. august

Aarhus Nærbane lukker efter 26. august og forbliver lukket, indtil Letbanen åbner i 2017.

I mellemtiden indsætter Midttrafik nye, direkte busser, som er et hurtigere alternativ til Aarhus Nærbane end de almindelige ruter på strækningen Odder-Aarhus og Grenaa-Aarhus. Erstatningsbusserne er et supplement til de eksisterende busruter, der fortsætter med at køre.

Hvorfor lukker Nærbanen?

I 2017 overtager Letbanen strækningerne Odder-Aarhus og Grenaa-Aarhus. Arbejdet med at omdanne Nærbanen til Letbanen skal nu i gangsættes, og derfor kører Aarhus Nærbane for sidste gang d. 26. august. Herefter skal der sættes kørestrøm op, og alle signalanlæg skal udskiftes for at sporene kan blive klar til Letbanens åbning. 

Der vil naturligvis i perioder være støj fra arbejdet som kan ske på alle tidspunkter af døgnet. Men vi glæder os, sammen med jer, til det færdige resultat.

Hvornår åbner Letbanen?

Åbningen af Letbanen sker over tre omgange: 

1) Den indre strækning Aarhus H – Lisbjerg åbner i maj 2017

2) Strækningen Odder-Aarhus åbner i august 2017

3) Strækningen Grenaa-Aarhus åbner oktober 2017.

Erstatningsbusser sættes ind

Som alternativ til Aarhus Nærbane indsætter Midttrafik nye busser, som sikrer at byerne langs togstrækningen stadig har gode, direkte forbindelser til Aarhus.

Mellem Odder og Aarhus indsættes de nye ruter 80, 81 og 82.

Mellem Grenaa og Aarhus indsætter Midttrafik ruterne 83, 84 og 85.

Rute 83 og 84 køres af en blå regionalbus og rute 85 køres af en gul bybus.

Erstatningsbusserne kører IKKE ind omkring Løgten og Skødstrup station, da det vil forøge rejsetiden. 

I Løgten kører rute 84 og 85 fra Grenaavej/Vorrevej og i Skødstrup fra kirken. Her opsættes standere med busnummer og køreplan. Den eksisterende rute 100 kan også benyttes fra alle stoppesteder i Løgten og Skødstrup.

Du kan læse mere om erstatningsbusserne på Midttrafiks hjemmeside: https://www.midttrafik.dk/koereplaner/tog/aarhus-naerbane.aspx

Tekst: Linda Lisberg

Relaterede artikler

Parkeringskaos en badedag ved Fiskerhøj
Attraktivt bymiljø

Vi spørger partierne om byudvikling og trafik

Kommunalvalget holdes tirsdag 18. november, og inden da holder Skødstrup Fællesråd et stort vælgermøde i Midtpunktet, nemlig mandag 27. oktober, hvor partiernes spidskandidater kan gøre os klogere på, hvem vi skal stemme på.

Nogen har topkappet de tre øverste træer på Rosenhaven – her på hjørnet af Rosenhaven og Hybenrosevej.
Attraktivt bymiljø

Hærværk politianmeldes

Aarhus Kommune melder nu et hærværk mod tre træer på Rosenhaven til politiet. Afdelingen for Grønne Områder mener, at beboere, der ikke vil miste deres udsigt, står bag. Men man ved ikke konkret, hvem der har detr på samvittigheden.