Berberisvej vil tælle biler

Det er en strid om ord, om kommunen har anbefalet Berberisvej/Grankrogen for elever, der køres i bil til skolen. I hvert fald hedder teksten her ”Se anbefalet rute for sikker afsætning …”
Det er en strid om ord, om kommunen har anbefalet Berberisvej/Grankrogen for elever, der køres i bil til skolen. I hvert fald hedder teksten her ”Se anbefalet rute for sikker afsætning …”

Af Birger Agergaard

Grundejerforeningen Løgten Vest har haft sin bestyrelse samlet for at tage stilling til de svar, som Aarhus Kommune kom med i det seneste blad. Det var svar på grundejerforeningens ønske om at gøre Berberisvej og Grankrogen offentlig – netop fordi biltrafikken til skolen belaster vejene.

Indtil videre har kommunen afvist ønsket. Og det er argumenterne bag afvisningen, som bestyrelsen ikke umiddelbart kan godtage.

Dog skal det ikke blive en diskussion frem og tilbage via bladet 8541, siger bestyrelsen. Den vil tage direkte kontakt til Teknik og Miljø i kommunen. Bestyrelsen vil gå rundt til alle beboerne på Grankrogen og Berberisvej og høre om beboernes trafikmønster, og derefter tale med kommunen. Grundejerforeningen ønsker fortsat at få vejene gjort offentlige, akkurat som Egevej er blevet, og Egevej er endda ikke anbefalet som skolevej for biler til skolen.

Men her på denne plads skal der alligevel gives et par svar efter mødet i bestyrelsen.

Eksempelvis svarede Teknik og Miljø i sidste blad: ”Vi har ikke anbefalet Berberisvej som en sikker skolevej…”. Til det siger Ove Rasmussen, Mikael Pedersen og Louise Kold-Petersen:

”Det undrer os! Når kommunen er med på, at det er dumt at gøre andet, så tolker vi det som en anbefaling. Og skolen har jo klart angivet de to veje som anbefalet skolevej for sikker afsætning på Lærkebakken. Det står på skolens hjemmeside, og kortet med ruten for biler er lavet af Teknik og Miljø!”

Kommunen svarede også: ”Berberisvej er, på trods af at være en privat fællesvej, offentlig tilgængelig, og med en placering så tæt på skolen må man kunne forvente trafik i relation til skolen.”

Bestyrelsens kommentar: ”Ja-ja, men skolen har haft et stærkt stigende elevtal og en større trafikbelastning, end da vejene heromkring blev anlagt ca. 1965. Alene siden 2008 er elevtallet steget fra ca. 750 til knap 1300 elever. Med de mange nye udstykninger er afstandene til skolen blevet større, så vi må regne med, at flere kører deres børn til skole i bil. Så den der med ’I vidste jo godt, at det var en vej med skoletrafik, I flyttede ind på,’ den er vi ikke med på.”

Læs hele majnummeret 2022

Relaterede artikler

220902 Cykel på Grenåvej 05
Trafik & veje

En cyklists martyrium – Skødstrup tur/retur

Når man cykler fra Skødstrup mod centrum, skal man ikke have glas bag på cyklen. Et stykke tærte i en madkasse er heller ikke sagen. Det er smadret, langt før man når rundkørslen ved Carletti. Cykelstien (som i øvrigt er en uigennemskuelig blanding af cykelsti og fortov) er ét stort krater af huller og bump. 

Grenåvej-bakken-cykelsti
Trafik & veje

Vejfronten: to gode og en mindre god nyhed

Der er gode nyheder til både bilister og cyklister på Grenåvej i Skødstrup-Løgten. Den gode nyhed er, at Grenåvej vil få et pænere og ”bymæssigt” udtryk med flere fortovsfliser og chaussesten, og bilisterne får desuden et nyt slidlag allerede i år på en del af den lange strækning.

Trafik & veje

Ekstra spor i rundkørsler vedtaget

Bilisterne har efterlyst en ekstra vejbane – en såkaldt shunt – i snart mange år. Om morgenen starter kødannelsen nogle gange helt oppe ved Carletti, når de skal mod syd ad enten Grenåvej eller motorvejen. Fællesrådet har i flere år arbejdet for at få løst problemet og har banket Vejdirektoratet på dørene.