Berberisvej vil tælle biler

Det er en strid om ord, om kommunen har anbefalet Berberisvej/Grankrogen for elever, der køres i bil til skolen. I hvert fald hedder teksten her ”Se anbefalet rute for sikker afsætning …”
Det er en strid om ord, om kommunen har anbefalet Berberisvej/Grankrogen for elever, der køres i bil til skolen. I hvert fald hedder teksten her ”Se anbefalet rute for sikker afsætning …”

Af Birger Agergaard

Grundejerforeningen Løgten Vest har haft sin bestyrelse samlet for at tage stilling til de svar, som Aarhus Kommune kom med i det seneste blad. Det var svar på grundejerforeningens ønske om at gøre Berberisvej og Grankrogen offentlig – netop fordi biltrafikken til skolen belaster vejene.

Indtil videre har kommunen afvist ønsket. Og det er argumenterne bag afvisningen, som bestyrelsen ikke umiddelbart kan godtage.

Dog skal det ikke blive en diskussion frem og tilbage via bladet 8541, siger bestyrelsen. Den vil tage direkte kontakt til Teknik og Miljø i kommunen. Bestyrelsen vil gå rundt til alle beboerne på Grankrogen og Berberisvej og høre om beboernes trafikmønster, og derefter tale med kommunen. Grundejerforeningen ønsker fortsat at få vejene gjort offentlige, akkurat som Egevej er blevet, og Egevej er endda ikke anbefalet som skolevej for biler til skolen.

Men her på denne plads skal der alligevel gives et par svar efter mødet i bestyrelsen.

Eksempelvis svarede Teknik og Miljø i sidste blad: ”Vi har ikke anbefalet Berberisvej som en sikker skolevej…”. Til det siger Ove Rasmussen, Mikael Pedersen og Louise Kold-Petersen:

”Det undrer os! Når kommunen er med på, at det er dumt at gøre andet, så tolker vi det som en anbefaling. Og skolen har jo klart angivet de to veje som anbefalet skolevej for sikker afsætning på Lærkebakken. Det står på skolens hjemmeside, og kortet med ruten for biler er lavet af Teknik og Miljø!”

Kommunen svarede også: ”Berberisvej er, på trods af at være en privat fællesvej, offentlig tilgængelig, og med en placering så tæt på skolen må man kunne forvente trafik i relation til skolen.”

Bestyrelsens kommentar: ”Ja-ja, men skolen har haft et stærkt stigende elevtal og en større trafikbelastning, end da vejene heromkring blev anlagt ca. 1965. Alene siden 2008 er elevtallet steget fra ca. 750 til knap 1300 elever. Med de mange nye udstykninger er afstandene til skolen blevet større, så vi må regne med, at flere kører deres børn til skole i bil. Så den der med ’I vidste jo godt, at det var en vej med skoletrafik, I flyttede ind på,’ den er vi ikke med på.”

Læs hele majnummeret 2022

Relaterede artikler

220803 Trafikstøj ved Vosnæsparken 3 sh
Politik

Motorvejen kan støje videre i høj fart

Aarhus Kommune har for nylig vedtaget en ny støjhandlingsplan for kommunen. Trods ikke færre end 34 høringssvar med opfordringer til at nedsætte hastigheden fra 130 km/t til 110 km/t og dermed mindske støjen, indeholder støjhandlingsplanen ingen konkrete initiativer vedrørende motorvejsstrækning 15 forbi Skejby, Lisbjerg, Terp, Lystrup, Hjortshøj, Skødstrup og Løgten.

Vorre er en afgrænset landsby og vil efter Aarhus Kommunes oplysning ikke få nogen byskitse. Men byskitsen for Løgten-Skødstrup ser alligevel på forbindelserne til f.eks. Vorre og Studstrup. (foto: Thomas Nykrog)
Lokalplan

Vorre og Studstrup er ikke med i byskitsen

Det viser sig, at Vorre og Studstrup ikke kommer med i den byskitse, som Aarhus Kommune udarbejder i samarbejde med Skødstrup Fællesråd. Fællesrådet har arbejdet med en helhedsplan for hele lokalområdet 8541. Da Aarhus Kommune henvendte sig om et arbejde for en byskitse for Løgten-Skødstrup, var fællesrådet positivt stemt.

Grenåvej-bakken-cykelsti
Trafik & veje

Vejfronten: to gode og en mindre god nyhed

Der er gode nyheder til både bilister og cyklister på Grenåvej i Skødstrup-Løgten. Den gode nyhed er, at Grenåvej vil få et pænere og ”bymæssigt” udtryk med flere fortovsfliser og chaussesten, og bilisterne får desuden et nyt slidlag allerede i år på en del af den lange strækning.