Skip to content

Berberisvej vil tælle biler

Det er en strid om ord, om kommunen har anbefalet Berberisvej/Grankrogen for elever, der køres i bil til skolen. I hvert fald hedder teksten her ”Se anbefalet rute for sikker afsætning …”
Det er en strid om ord, om kommunen har anbefalet Berberisvej/Grankrogen for elever, der køres i bil til skolen. I hvert fald hedder teksten her ”Se anbefalet rute for sikker afsætning …”

Af Birger Agergaard

Grundejerforeningen Løgten Vest har haft sin bestyrelse samlet for at tage stilling til de svar, som Aarhus Kommune kom med i det seneste blad. Det var svar på grundejerforeningens ønske om at gøre Berberisvej og Grankrogen offentlig – netop fordi biltrafikken til skolen belaster vejene.

Indtil videre har kommunen afvist ønsket. Og det er argumenterne bag afvisningen, som bestyrelsen ikke umiddelbart kan godtage.

Dog skal det ikke blive en diskussion frem og tilbage via bladet 8541, siger bestyrelsen. Den vil tage direkte kontakt til Teknik og Miljø i kommunen. Bestyrelsen vil gå rundt til alle beboerne på Grankrogen og Berberisvej og høre om beboernes trafikmønster, og derefter tale med kommunen. Grundejerforeningen ønsker fortsat at få vejene gjort offentlige, akkurat som Egevej er blevet, og Egevej er endda ikke anbefalet som skolevej for biler til skolen.

Men her på denne plads skal der alligevel gives et par svar efter mødet i bestyrelsen.

Eksempelvis svarede Teknik og Miljø i sidste blad: ”Vi har ikke anbefalet Berberisvej som en sikker skolevej…”. Til det siger Ove Rasmussen, Mikael Pedersen og Louise Kold-Petersen:

”Det undrer os! Når kommunen er med på, at det er dumt at gøre andet, så tolker vi det som en anbefaling. Og skolen har jo klart angivet de to veje som anbefalet skolevej for sikker afsætning på Lærkebakken. Det står på skolens hjemmeside, og kortet med ruten for biler er lavet af Teknik og Miljø!”

Kommunen svarede også: ”Berberisvej er, på trods af at være en privat fællesvej, offentlig tilgængelig, og med en placering så tæt på skolen må man kunne forvente trafik i relation til skolen.”

Bestyrelsens kommentar: ”Ja-ja, men skolen har haft et stærkt stigende elevtal og en større trafikbelastning, end da vejene heromkring blev anlagt ca. 1965. Alene siden 2008 er elevtallet steget fra ca. 750 til knap 1300 elever. Med de mange nye udstykninger er afstandene til skolen blevet større, så vi må regne med, at flere kører deres børn til skole i bil. Så den der med ’I vidste jo godt, at det var en vej med skoletrafik, I flyttede ind på,’ den er vi ikke med på.”

Læs hele majnummeret 2022

Relaterede artikler

220803 Trafikstøj ved Vosnæsparken 3 sh
Politik

Motorvejen kan støje videre i høj fart

Aarhus Kommune har for nylig vedtaget en ny støjhandlingsplan for kommunen. Trods ikke færre end 34 høringssvar med opfordringer til at nedsætte hastigheden fra 130 km/t til 110 km/t og dermed mindske støjen, indeholder støjhandlingsplanen ingen konkrete initiativer vedrørende motorvejsstrækning 15 forbi Skejby, Lisbjerg, Terp, Lystrup, Hjortshøj, Skødstrup og Løgten.

Vejdirektoratet er begyndt at projektere de to shunts, der skal gøre rundkørslerne syd for Skødstrup nemmere at komme igennem. Om et år begynder arbejdet, og da det er hen over vinteren, kan det være, at de først er færdige i juni 2026.
Trafik & veje

Shunts om et år

Vejdirektoratet er begyndt at projektere de to shunts, der skal gøre rundkørslerne syd for Skødstrup nemmere at komme igennem. Om et år begynder arbejdet, og da det er hen over vinteren, kan det være, at de først er færdige i juni 2026.

Politik

Det sne-rene kaos

Det er Midtpunktet, som betaler for snerydning, selv om det er skolen, som drager nytte af, at børn kan sættes sikkert af, ikke mindst i kys-og-kør-zonen, der netop er etableret til skolebrug.