Mens vi venter på Letbanen

default image

”Letbanen skal være i drift inden 2017, hvor Aarhus er Europæisk Kulturhovedstad.” Sådan står der på Letbanens Linkedin-profil, men sådan kom det som bekendt slet ikke til at gå. Vi skriver 2018, og der er ikke letbane længere end til Skejby Sygehus.

Lystrup, Hjortshøj, Løgten-Skødstrup og alle byerne på vej til Grenå sukker efter at få gang i togdriften igen. Busser erstatter de nærbanetog, der kørte indtil august 2016 – med de ekstra besværligheder, det har påført de kollektive trafikanter.

Kommer der virkelig til at gå to år, inden den elektrificerede letbane afløser nærbanetogene? Elmasterne har stået der i lang tid, og alt synes klart til drift. Der arbejdes dog stadig på linjen til og med april.

Men ligesom letbanen inde i Aarhus blev voldsomt forsinket af manglende godkendelser, så er det også tilfældet syd og nord for Aarhus. Letbaneselskabet er for længst holdt op med at love igangsættelse på bestemte datoer. Hele Djursland er frustreret og kan ikke forstå langsommeligheden.

Kommer nærmere hver dag

Kommunikationschef i Letbaneselskabet, Jens Velling, kan kun sige, at ”vi kommer nærmere en godkendelse hver dag”. Det er komplicerede godkendelsesprocesser, og når Trafikstyrelsen inden længe modtager den endelige ansøgning om godkendelsen af strækningerne nord og syd for Aarhus, kan der gå alt fra tre uger til fire måneder alene med at behandle ansøgningen!

Og først når godkendelsen er skrevet under, kan letbanen begynde testkørslerne syd og nord for Aarhus. De varer op til fire uger. Det er altså højst tvivlsomt, om du kan stige på Letbanen før sommerferien.

Nå, men mens vi venter, må vi nøjes med at glæde os til forbedringerne i forhold til nærbanen:

  • To tog i timen til både Skødstrup og Løgten
  • Mindre partikeludledning i forhold til de gamle dieseltog
  • Wi-fi og elstik i toget – men ingen toiletter!
  • Mulighed for at tage letbanen til Skejby mv. Det kræver dog omstigning i Lystrup.
  • Cykler kan medbringes – bare ikke i myldretiden!
  • Lidt kortere transporttid til Grenaa. Togene accelererer hurtigere, og en del overkørsler på landet nedlægges.

Bomtiderne

Når nærbanetoget krydsede vejene, var bommene nede meget lang tid, og eksempelvis gik bommene ned på Grenåvej, mens toget holdt stille i Skødstrup. Jens Velling fra Letbanen vil ikke love radikale ændringer, fordi det ikke er letbanen, der bestemmer bomtiderne.

”Men i og med, at letbanetoget accelerer hurtigere op og ned ved stationerne, kan det være, at bomtiderne vil blive justeret,” siger han.

Fortsat enkelte godstog

Det skal fortsat være muligt at køre godstog til og fra Grenaa. Det tager Letbanen højde for, selv om det bliver begrænset, hvor mange der reelt kommer til at køre. De vil typisk køre om natten, men der kan også blive tale om dagstransport.

Af Birger Agergaard

Læs mere i 8541 -dit lokale blad (april 2018)

Relaterede artikler

Trafik & veje

Ekstra spor i rundkørsler vedtaget

Bilisterne har efterlyst en ekstra vejbane – en såkaldt shunt – i snart mange år. Om morgenen starter kødannelsen nogle gange helt oppe ved Carletti, når de skal mod syd ad enten Grenåvej eller motorvejen. Fællesrådet har i flere år arbejdet for at få løst problemet og har banket Vejdirektoratet på dørene.

Grenåvej-bakken-cykelsti
Trafik & veje

Vejfronten: to gode og en mindre god nyhed

Der er gode nyheder til både bilister og cyklister på Grenåvej i Skødstrup-Løgten. Den gode nyhed er, at Grenåvej vil få et pænere og ”bymæssigt” udtryk med flere fortovsfliser og chaussesten, og bilisterne får desuden et nyt slidlag allerede i år på en del af den lange strækning.

Billedet er taget omkring Møllesvinget, hvor en borger vurderer, at syv ud af ti bilister overser de nye 40 km. skilte.
Trafik & veje

Virker den nye fartgrænse i Løgten?

Den nordlige del af Grenåvej i Løgten er nu med i et forsøg, der skal besvare spørgsmålet: kan man alene ved hjælp af skilte få trafikanterne til at sænke farten?