Connected Wind Services vedligeholder vindmøller i hele landet. Placeringen i Skødstrup er ideel og har gjort det nemmere at tiltrække arbejdskraft.
Af Jens Erik Rasmussen Foto: Thomas Nykrog
To møllevinger på hver 45 meter fanger øjet, når man kører ind i Skødstrup fra den sydlige rundkørsel.
De er en slags vartegn for Connected Wind Services, der holder til i industrikvarteret.
Det tog ikke mindre end seks timer og mange anstrengelser at bugsere de kæmpestore vinger nogle få hundrede meter fra rundkørslen ved motorvejen frem til virksomheden.
Til gengæld er man ikke i tvivl om, at her handler det om vindmøller.
Connected Wind Services servicerer ikke færre end 950 vindmøller i hele Danmark.
Kort fortalt sørger virksomheden for, at vindmøllerne snurrer året rundt, ved at passe og pleje dem. De vedligeholder møllerne og rykker ud, hvis der opstår problemer eller havari.
”Vi tager ansvar for, at møllerne er i drift, fungerer og leverer strøm. Der er masser af bevægelige dele, og det kræver vedligeholdelse at holder møllerne i god stand,” siger Kent Hougaard, direktør i Connected Wind Services.
Flere unge medarbejdere
Det er tre år siden, virksomheden flyttede fra Balle til Skødstrup, og det har man ikke fortrudt.
”Det har udelukkende været en positiv oplevelse. Skødstrup er attraktiv, og vi har en rigtig god placering med nem og hurtig adgang til motorvej og tæt på lufthavnen,” siger Kent Hougaard.
Han fremhæver, at det er nemt og hurtigt at komme til og fra virksomheden, og det har betydet, at man har nemmere ved at tiltrække arbejdskraft.
”Det er vigtigt, for vi er i vækst, og der er kamp om arbejdskraften. Vi har blandt andet fået flere yngre medarbejdere, og vi kan også tiltrække studentermed-hjælpere fra Aarhus. Det har givet en masse god energi,” siger Kent Hougaard.
”I de næste år vil væksten ske på vandet, så vi arbejder mere og mere offshore,” siger Kent Hougaard.
Primært ældre vindmøller
Connected Wind Services, der er ejet af et tysk moderselskab, har 85 ansatte. Cirka 30 af dem arbejder i Skødstrup, som er hovedkvarter for de danske aktiviteter. Her er administration med bogholderi, IT og indkøb.
Derudover har selskabet 24 servicecentre fordelt i hele Danmark. Her arbejder et halvt hundrede teknikere, som ofte er uddannede elektrikere eller mekanikere.
”Det er meget vigtigt, at vi er tæt på kunderne og hurtigt kan rykke ud. Transporttid er dyr, og vi kan være fremme i løbet af kort tid, når der opstår fejl eller havarier. Det koster penge, hvis møllerne står stille,” siger Kent Hougaard.
Nye vindmøller fra for eksempel Vestas eller Siemens sælges typisk med en servicepakke, som løber i en årrække. Derfor arbejder Connected Wind Services arbejder primært med ældre møller, som har nogle år på bagen.
”En vindmølle kan holde op mod 50 år, så der er god økonomi i at holde dem godt vedlige,” siger Kent Hougaard.
Flere tusinde reservedele
Hidtil har Connected Wind Services haft fokus på vindmøller på land, men det vil ændre sig i fremtiden.
”I de næste år vil væksten ske på vandet, så vi arbejder mere og mere offshore,” siger Kent Hougaard.
Selskabet servicerer mange forskellige typer, modeller og mærker, så i Skødstrup er der et stort lager med flere tusinde forskellige reservedele.
Sådan lyder et uddrag fra en helt ny krimi, skrevet på Skødstrup Skole af to af de 150 elever, der går i 6. klasse.
De to iøjnefaldende møllevinger på grunden er også indkøbt som reserve, da selskabet servicerer flere vindmøller med netop den type vinger.
–